assalamualaikum

Shoutbox

cople

                                                      APA ITU BERCOPLE??
                   

 Becople merupakan satu tradisi atau budaya yang telah dibudayakan oleh masyarakat remaja kini.Bermula dengan saling berpandangan mata,kemudian turun ke hati.Kemudian mereka akan saling menggutus senyuman dan cinta mula berputik.abaila rasa dah cukup sedia ,masing-masing mula "masuk line". Ada yang berbalas-balas nota,bagi yang lebih advance teknologi SMS digunakan.Akhirnya apabila dua insan berlawanan jantina ini sudah suka-menyukai,mereka akan mengisytiharkan ikatan percintaan mereka dan kemudian cople.

Pasangan kekasih ini akan merapatkan hubungan mereka serapat-rapatnya.Kalau di kelas,buat study gr0up ataupun gr0up discussion.Bagi yang kreatif,kad-kad ucapan hand made yang pelbagai warna dan rupa akan dikirimkan.Bagi yang mengikuti peredaran semasa,teknologi SMS akan dimanfaatkan sepenuhnya.Kata ganti diri pada asalnya aku-kau atau yang lebih intim abang - sayang dan sebagainya.

Kalau diperhatikan pasangan-pasangan yang sedang asyik dilamun cinta ini,hidup mereka tidak menentu,diibaratkan "makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah "Ungkapan cinta seperti sayang awak, I love u, miss dan sebagainya akan menjadi sebahagian ucapan harian mereka.Sentiasa cerita dan tersenyum gembira,mengenangkan Si Dia yang datang bertandang ke hati.Ada pasangan serius ,sampaikan sanggup berjanji nak sehidup semati.Sanggup bersumpah ,serta hingga ke akhir hayat.Ada juga yang sekadar bermain-main ,untuk suka-suka,dan sebagainya.Ringkasnya pelbagai ragam yang boleh dilihat daripada pasangan yang bercople ini.Ada yang boleh meneruskan hubungan hingga ke jingjang pelamin dan ada juga yang kecundang di pertengahan pelayaran di lautan percintaan masing-masing.


                                                        



                           MENGAPAKAH BERCOPLE ITU HARAM? 

                                                  


Ya mengapa? Sekarang kita kembali kepada persoalan pokok.Dini lah timbulnya kontroversi di antara kita.Bagi yang becople sudah tentu perasaan ingin tahu mereka sangat tinggi dan pelbagai hujah ingin dikeluarkan bagi mempertahankan kesucian cinta mereka itu.Sebagai seorang muslim ,untuk menjawab persoalan ini kita perlulah murujuk kembali kepada manual kita yang telah digarisi oleh Allah SWT iaittu AL-QURAN dan panduan iaitu AS-SUNNAH  yang telah diwasiatkan kepada kita oleh junjungan besar kita Nabi muhammad SAW yang sepatutnya menjadi pegangan hidup kita.
 Ada yang berkata,Allah yang telah menjadikan makhluknya berpasang-pasangan ,lelaki dan perempuan ,mengapa tidak boleh bercinta dan bercople ?Memang tidak dinafikan ,dalam Al-Quran Allah ada berfiman,seperti dalam Surah Yasin (  36) ayat 36.

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya,baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka mahupun dari apa yang mereka tidak ketahui.Dan juga firman-Nya dalam Surah Al-Hujrat(49) ayat 13 
"Hai manusia ,sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seseorang  laki-laki dan seseorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya mereka saling kenal-mengenali.Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu.Sesunggunhya Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
 Meskipun begitu,ayat-ayat ini tidak menjelaskan yang kita boleh mengadakan hubungan percintaan dan berkasih kasihan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.Banyak larangan Allah dalam Al-quran yang melarang hubungan-hubungan ini.Percintaan bermula dari mata.Firman Allah dalam surah An-Nur (24) ayat 30

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannye demikian itu adalah lebih suci bagi mereka,sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".
Dalam ayat ini,jelas Allah telah memerintahkan kita supaya kita menjaga pandangan kita daripada memandang perkara II yang   dilarang ,termasuklah memandang wanita bukan mahram serta wajib bagi kita menjaga nafsu.Perintah ini bukan ditujukan kepada kamu Adam sahaja.
Dalam ayat yang seterusnya Allah berfiman dalam surah An-Nur (24) ayat 31,Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya.
Dua ayat dari Surah An-Nur ini sebenarnya terdapat dalam sukatan mata pelajaran Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah tingkatan 5,sepatutnya lebih jelas akan perkara ini.Daripada ayat ini jelas Allah melarang lelaki dan perempuan bukan mahram daripada saling berpandang-pandangan dengan niat untuk suka-suka,apatah lagi unutk memuaskan nafsu.  
Dalil yang lebih kuat menentang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa (17) ayat 32.
Dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah sesuatu jalan yang buruk.

Ayat ini memang cukup popular dikalangan kita.Ramai yang apabila ditegur dengan ayat ini akan menjawab "Kami tidak berzina,kami berbual -bual sahaja"  "Kami keluar makan je " dan "kami main sms saje"
Dan pelbagai 1001 alasan lagi.Para pembaca,silalah teliti firman Allah tadi.Dalam ayat ini ,allah melarang kita mendekati zina. Allah menggunakan kalimah taqrobuu (jangan hampiri) dan bukannya kalimah "wala ta " maluu" (jangan melakukan) .Ini menunjukkan ,walaupun kita hanya mendekati zina,ia sudah pun HARAM.!! Mungkin ada yang tidak jelas dengan maksud menghampiri disini.Biar kita ambil contoh ,jarak kita dengan dewan adalah 50 meter.Apabila kita melangkah setapak ke arah dewan,jarak antara kita dan dewan adalah 49.8 meter.Inilah dikatakan menghampiri dewan.Jadi bercinta sebelum akhwin dan bercople adalah menghampiri zina dan menghampiri zina adalah HARAM.Ini adalah dalil-dalil daripada Al-quran.Bagaimana pula dengan hadis rasul kita,Nabi Muhammad SAW ? Dalam hadis ,baginda rasulullah telah memperincikan jenis-jenis zina.Daripada Abu Hurairah r.a katanya,Nabi SAW bersabda,
Sesungguhnya Allah Taala telah menetapkan nasib anak adam mengenai zina.Tidak mustahil dia pernah melakukan nya.Zina mata ialah memandang.Zina lidah ialah berkata.Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuriti.

Hadis kedua: Abu Hurairah ra dari Nabi SAW sabdanya. .
Nasib anak adam mengenai zina telah ditetapkan.Tidak mustahil dia pernah melakukannya.Dua mata zinanya memandang,dua telinga zinanya mendengar,lidahnya zina berkata,tangan zinanya memukul,kaki zinanya melangkah.Hatinya zina ingin rindu,sedangkan faraj (kemaluan)  hanya mengikuti atau tidak mengikuti.       
Daripada dua hadis ini,jelas Rasulullah menyenaraikannya bahagian-bahagian zina.Apabila kita memandang si dia dengan sengaja,menatapi wajahnya,dan sebagainya ,zina mata berlaku.Apabila lidah kita digunakan untuk mengeluarkan kata-kata manis seperti puitits,untuk memenangi hati Si Dia ,membuatkan Si Dia tertarik dengan kita,lidah berzina.Apabila kita mendengar serta menghayati kelunakkan suaranya,telinga berzina.Apabila berpegangan tangan berjalan bersama ke arah menghampiri zina,tangan dan kaki berzina.Tetapi yang paling bahaya ialah apabila kita merindui Si Dia ,memikir-mikirkan tentangnya ,kecantikkannya,ketampanannya,sifat penyayangnya,betapa kecintaannya kepada kita,zina tetap berlaku.Biarpun tidak bersua dari segi pancaindera ,hati boleh berlaku.Tidak mungkin sesuatu hubungan percintaan itu tidak melibatkan penglihatan,percakapan,pendengaran dan perasaan.Sudah terang lagikan bersuluh,percintaan sebelum berkahwin dan bercople adalah menghampiri zina dan hukumnya  HARAM.
                                                   


HURAIAN INI TIDAK LAH SAYA TUJUKAN PADA SESIAPA..KITA SEMUA SAMA,SAYA JUGE PERNAH DEKATI COPLE INI,TAPI ALHAMDULILAH,SEKARANG SAYA SUDAH MENJAUHI ISTILAH COPLE INI. .
   

seremban,,ruma c0zin


ketemu lagi kita ya..hari ni saya ada story lagi mahu dikongsikan sama anda2 semua ye..hope anda gembira untuk membacanye..tidaklah seronok mana..hanya rutin harian saya saja..emm,semalam saya pergi rumah pak uteh saya..dapat ketemu dengan Arnisah Suhada ,Xam Axam, Nurhassniza Izzaty, Abby Hanabia,Hamidi Abdullah, Norihan Mohammad   dan yang lain-lain lagi . .
berjumpa hanyalah berbual-bual kosong dan hilangkan rindu sesama sedara..maklumlah,semua jauh-jauh sedara saya ni..nak wat cam mana,,tapi alhamdulilah,waktu raya masih boleh ketemu lagi. .

so0,waktu petang kita orang buat plan untuk turun riadah..cehh..apalagi,maen bowling la..ayah saya belanja..sama itu along (Meyo Amirrul) pun belanja turut dengan acik dabi saya..
k0non nak main sekali trip je,tapi dah lama-lama suka main,ambo0ii,tambahan lagi satu trip nye mainn..saya pon apa lagi,jo0in la juge..tidak main pun..cuma jo0in angkat bola saja,,haha, ,




amacam,kuat kan saya..engat saya kering,saya tak larat nak angkat bola bowling ni..??
heheh,,berangan saja lebyhh. .hampir 3 jam setengah kita orang maen..memang terlebih ser0noklah bile dapt main ramai-ramai dengan sedara ni...terbaiklah...












  sikit saja gambarnye..yang lain ada sama cozin saya la..heheh, ,
                             





ini budak dulu saya ada cerita..yang about arwah mak ngah dan pak ngah saya..dia la orangnye, ,walaupun dia selali ukirkan senyuman dan muka nampak gembira tapi hatinye kite tidak tahu..tersangat sedyhh...kuatkan semangat yer..








ini budak sangat comel..saya amik senyap-senyap je picnye...sayang,masa dia tergolek pulak uhh..tapi takplah,yang penting dapat juge..                                                 

abis suda gambarnye,,tapi memang ser0nok sangat2..terima kasih nye my sibling. .emm,,apalagi jawabnye balik pun late suda..haha,,tapi saya and mt twins goyang kaki saja dalam kereta..nasib baik tak bosan kan...sebab dapat mesej dengan   akak  Fadzreen Fadz
apa la aku cerita sama dia..ser0nok..dapat chat dengan im sekali..my secret admire..sian dia..dia ada problem..maap,saya hanya dapat bagi sokongan je im...be str0ng k...
actually,saya dapat ilang juge windu sama dia ini..sudah lama tidak contact saya..akhirnye,tepon juge saya semalam...nak tahu sape,,jeng2, ,senyap2 au. ..Sopie Izzudin, 
wahh,suka-suka..tersangat windu sama dia..dia dah jauh la sekarang..at kluang,,tpi alhamdulilah,dia engat sama saya..tak sabar nak jumpe dia masa bulan 3 nanti...harap-harap dapat jumpe and persahabatan saya saama dia berkekalan..amin. ..then,tiba-tiba my bff tepon
Arif Nashriq, 
punyala lama tepon kan..hahah..nak nangis rasanye bile dapt borak dengan dia..terllu windu sangat dngan dia dan lawak dia..sayang k0 sangat2...


jeng2,sampai je ruma kan,abe saya tibe-tibe telepun..engat dia saja-saja tepun rupnye memang nak cakap sama saya..hehe..saya apalgi dengan be str0ng cube menjawab..hahah..and then saya angkat,jawab...
 assalamualaikum,ni sape yerk. .saya jawab..ni wana..apa..??ni adiklah abe..heheh..adik...engatkan sape la..sje-je nak nyakat adik. .k la..assalamualaikum..dengan nada yang malu,saya terus tutup phone..hehhe..pastu dia tepon lagi,sayangnye saya dah tidur..kerna kemabukan jalan..aishh...

paginye abe saya antor mesej,terkejut juge kan...rupanya pagi uhh abe saya takde kelas..itu pasal dia mesej saya..hehe..katanya saja,,bosan..lepaskan windu..pastu abe saya majuk sebab tak angkat pangilan dia yang kedua..maafkan saya abe..saya pening...mesej punye mesej,tibe2 dy ade antar tect   singkatan ayat ..aishh..nak tahu ape...I.M.Z.S.M
korang semua tahu ape..tidak punye..saya saje yang tahu..hehe..tapi penat..layan otak ngonjol abe saya tadi..terima kasih abe..saya hargai kerna amik berat pasal saya lagi..h0pe perhubungan saya dengan abe berkekalan ye..tak mahu orang lain kacau ye..jangan kacau abe saya yerk,,

k la..abis suda..nanti kite share-share lagi ye sto0ry..assalamualaikum..  



                                        
                                                                                                                                                                                                                 

semakin rapat, ,

assalamualaikum, ,awal pagi saya bangun hari ini. .maklumlah, ,dia dah mulakan adat dia yang dulu, ,masih mengejut saya di awal pagi untuk menunaikan s0lat..alhamdulilah, ,masih engat lagi saya . .dia masih ingin lagi membimbing saya walaupun dia jauh di sana..walaupun dia jauh di sana tapi disini ada juge yang ingin ksik bimbingan pada saya. .orang yang ada di sini,saya bahasakan dia dengan pangilan iz saja..nice kan nama dia...tapi cute lagi senyuman dan muka dia. .pertama kali tengok dia,sejuk saja ..hahah..jiwang seyhh..haritu dapat senyuman percuma pada dia..nak tahu kenapa saya daapat senyuman percuma dari dia...katanya muka saya masa uhh nampak 10sin sangat,,tak saangka pula dia nampak kan..tapi hilang sikit 10sin saya..fuuhh. .

s0,sekarang saya ada dua orang yang ingin bimbing saya. .terima kasih wak. .saya hargai semua bimbingan dan s0kongan yang k0rang dua orang bagikan. .hargai sangat:))
emm,semalam tak dapat tidur gara-gara chinese new years..nak bergegar umah saya...nampak noh berb0hong kan..saja kasik gempak..s0,saya bosan aplagi menyakat abang saya yang nun di sana la..pikir dia dah tidur kan..rupanaya baru balik kelas..makan pun lambat..aikh makin bulat la dia...tapi katanya tak bulat pun..mantain sama..iye-iye lauhh..layan saja. .
heheh, ,and then abang saya ab0ut pelajaran..saya pun cakaplah uke. .and dia cakap iyekew uke..saya pun akapla..kurang sikitlah bang..lagi-lagi sejarah...
abang saya nanye tak study ke..saya cakap dalam pr0ses..insyaallah...abang cakap jangan lambat2 ya study..d0nt play lagi yek..engat. .uke bang,thank yer. .
semalam chat dengan abang am pun dia kasik semangat sama saya juge. .terima kasih. .

em, ,uke. .ini cerita pula tentang adik saya..dia dah masuk h0stel..alhamdulilah,lepas saj dia masuk h0stel,saya dan dia tidak lagi bertengkar...saya rasa gembira sangat..perangai dia adalah sikit perubahan daripada dulu..yang dulu suka sangat menyakitkan hati saya...tapi sekarang tidak lagi...lega-lega..ada juga perubahan dia di zaman menengah ni..terima kasih ye dik..sayang k0. .

                                           

s0o,hubungan aku dengan adik aku dan twins aku semuanya uke2 saja. .saling k0ngsi2 cerita..cuma twins saya kadang-kadang ade juga yang dia rahsiakan dari saya..tapi takpleah. .k la,,ini saja yang nak di k0ngsikan untuk k0rang-korang semua. .ade cerita,saya akan mencoretkan lagi di laman bl0g saya ini. .uke,assalamualaikum..  

                                          

seorang muslim mencari n0r-ilahi

   Burung-burung merpati berkicauan merdu di atas dahan pokok.Derasan air sungai mengalir amat menenangkan hati seorang hamba yang mendengarnya.Keadaan sekeliling dihiasi dengan keindahan pohon-pohon yang menghijau.Suasana di Taman Titiwangsa sungguh menyejukkan mata bagi para pengunjung yang bersiar-siar dan beriadah di sana.Kelihatan seorang pemuda sedang termenung memikirkan masa hadapan dengan ditemani suasana sekeliling yang aman.Pemuda yang kelihatan segak,bertubuh sasa,mempunyai rupa paras yang kacak,berkulit sawo matang.Muhammad Nur Luqman empunya nama.Luqman merupakan anak sulung daripada 4 orang adik-beradik.Luqman berziarah daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Segamat(SMKAS) kE Sekolah Menengah Agama Kajang(SMAK).Ayahnya meninggal ketika dia berusia 12 tahun akibat barah hati.Kini,ibunya adalah ibu dan walid kepadanya.
    
      Pada tahun 2004,lembaran baru dibuka untuk menjalani kehidupan di muka bumi ini sebagai seorang hamba Allah yang soleh.Muhammad Nur Luqman telah diuji oleh Allah .Luqman berumur 17 tahun,seorang yang sederhana dalam akademik dan kokurikulum,seorang yang amat menyayangi orang di sekelilingnya dan sangat disegani oleh para junior dan kesopanan budi bahasanya menawan hati setiap orang yang mengenalinya.Luqman hanyalah terdiri daripada keluarga yang biasa-biasa sahaja,begitu juga dirinya.Pada asalnya,tujuan Luqman menjejakkan kaki ke SMAK adalah untuk mendalami deen Allah dengan lebih mendalam dan membimbing seluruh keluarganya.Pada awal tahun kemasukannya ke SMAJ,Luqman telah jatuh cinta dengan seorang muslimah solehah.Luqman tidak pernah berbicara dengan muslimah tersebut tetapi hanya mengetahui namanya sahaja dan pernah bertembung dengannya 3 kali sahaja.

     Pada kali pertama bertembung dengan muslimah tersebut,Luqman berasa seperti ada getaran di hatinya.

   "Apa yang ana rasakan ini?Astagfirallahalazim.Kenapa ana rasa tenang sahaja melihat muslimah itu,yang sedang berjalan bersama adik enta,"bicara Luqman kepada kawan karibnya,Umar Qayyum.

Umar Qayyum satu-satunya kawan yang amt dipercayainya.Setiap masalah dan  kegembiraan akan dikongsi bersama.Luqman dan Umar sangat rapat bagai isi dan kuku.

     "Ha,ana rasa enta sudah tertarik dengan akhlaknya,kesopanannya.Ana tidak berapa kenal pelajar-pelajar puteri di sini.Kalau enta hendak tahu namanya,ana boleh tanyakan kepada adik ana,"bicara Umar sambil tersenyum.

      "Apalah enta ni.Malu ana.Tidak perlulah enta nak susahkan diri enta"

       "Tidak salahkan kalau enta nak tahu siapa namanya."

Pada malam itu,seusai menunaikan solat isyak,Umar telah menjalankan tugasnya sebagai pencari maklumat untuk Luqman.

        "Adik,along nak tanya sedikit boleh?"

         "Apa dia along,bunyi macam serius je."

         "Erm....al....along nak tanya,waktu rehat tadi adik berjalan dengan siapa ya,?"

         "Oh,itu Nur Fitrina Masyitah,kawan sekelas dengan adik.Kenapa along tanya tentangnya?Along dah jatuh hati dengan kawan adik ya...."
Muka Umar sudah kemerah-merahan.Walaupun dia tanya tentang muslimah itu untuk Luqman,tetapi dia turut rasa malu.Dia amat sensitif membicarakan tentang hal ini.

         "La..la...bukan along.Saja along nak tahu.Tidak salah kan...Perwatakannya macam mana pula?"

          "Fitrina seorang yang lemah lembut,jaga ikhtilat,kuat agama dan pandai."

           "Okay,syukran jazilan."
 APAKAH YANG AKAN TERJADI SETERUSNYA...???SEKIRANYA INGIN MENGETAHU SAMBUNGANNYA,IKUTILAH SAMBUNGANNYA YANG AKAN DATANG....=) SYUKRAN JAZILAN KERANA SUDI MEMBACA.SEKIRANYA ADA SILAP DAN SALAH,ANA MINTA DITEGUR DAN MAAFKAN ANA JIKA ADA TERKASAR BAHASA. 



  Keesokan harinya,Umar Qayyum lantas mendapatkan Luqman sejurus sampainya Umar di kelas.

   "Assalamualaikum,enta sihat?

   "Waalaikummussalam,alhamdulillah,ana sihat."

   "Ana dah tanya dengan adik ana tentang hal enta semalam."

    "Tentang apa?"

     "Enta ni lupa atau buat-buat lupa.Semalam enta juga nak tahu tentang bidadari yang telah mencuri hati enta semalam."

     "Ohhh...pasal tu.Enta tanya betul-betul ke dengan adik enta?"

     "Yelah,ana serius ni."

     "Ok,apa yang enta tahu...?"

     "Nama bakal bidadari enta ialah....Nur Fitrina Masyitah.Dia seorang yang lemah lembut,sederhana ,jaga ikhtilat,kuat agama dan pandai."

     "Subhanallah,Maha Suci Allah.Semoga ana terpikat kerana agamanya,akhlaknya dan kesopanannya bukan kerana kecantikannya."Luqman tersenyum gembira.

       Saban hari,Luqman semakin tidak keruan.Hatinya terpikat atas dasar agama yang dipegang erat oleh Fitrina akan tetapi dia khuatir dia akan melakukan zina hati,zina mata,zina tangan atau zina kaki.Luqman sering mengingatkan kepada dirinya.

Firman Allah:
                     "Dan janganlah kamu mendekati zina."

Setiap hari,hati Luqman tidak tenang akan perasaannya.Sudah hampir dua bulan Luqman menghadapi ujian yang diberikan oleh Allah dan dihadapinya dengan tenang.Luqman istiqamah mengerjakan solat fardhu secara berjemaah di masjid.Dia sering berpesan kepada dirinya,solat secara berjemaah akan memperolehi 27 kali ganda pahala berbanding solat secara bersendirian.

         Selesai sudah Luqman menunaikan solat maghrib secara berjemaah di Masjid Jamek Luqmanul Hakim.Pada malam itu,tazkirah telah disampaikan oleh Ustaz Hisyam selaku pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia(USIM).Tazkirahnya bertajuk "PERTOLONGAN ALLAH SENTIASA DEKAT DENGAN KITA".Isi-isi yang disampaikan cukup menarik perhatian Luqman.Hal ini kerana ada bersangkutan dengan masalah yang dihadapinya.Setelah tazkirah selesai disampaikan,Luqman segera mendapatkan Ustaz Hisyam lantas memeluknya.

        "Ustaz,syukran jazilan.Allah telah menghantar Ustaz untuk membantu hambanya yang lemah ini.Alhamdulillah."

        "Limaza,limaza 'alaika..?Ustaz tak lakukan apa-apa.Segala yang berlaku telah diatur oleh Allah Yang Maha Mengetahui.Sekiranya enta sudi berkongsi masalah enta dengan ana,ana sudi mendengar."

        "Sebenarnya ana segan nak bercerita dengan Ustaz.Tapi ana dah anggap ustaz seperti walid ana juga.Luqman dengan penuh rasa rendah diri telah berkongsi masalahnya dengan Ustaz Hisyam.Pada akhir kalam,Ustaz Hisyam telah berpesan kepada Luqman.

Firman Allah;
                    "Pertolongan itu adalah daripada Allah dan kemenangan itu sudah hampir."


APAKAH TINDAKAN LUQMAN SETERUSNYA?ADAKAH NASIHAT YANG DIBERIKAN OLEH USTAZ HISYAM DIAMALKAN DI DALAM KEHIDUPAN SEHARIANNYA? NANTIKAN SAMBUNGAN SETERUSNYA.... 
        






  Pada malam itu,Luqman pulang ke rumah dengan hati yang tenang.Dia rasa seolah-olah beban yang terpikul dibahunya telah hilang begitu sahaja.Luqman bertekad hendak mempertingkatkan ibadat sunatnya.Pada waktu 1/3 malam,Luqman bangun berqiamullail.Solat-solat sunat yang sudah menjadi kewajipan untuknya melaksanakan setiap malam adalah solat sunat taubat,solat sunat tahajjud,solat sunat hajat dan solat sunat istikharah.Setiap hari bibir Luqman basah berzikir kepada Allah.

    Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan Allah,Nabi Muhammad Pesuruh Allah.Muhammad Nur Luqman akhirnya menerima pertolongan daripada Allah.Luqman Tidak lagi mengharap dan merindui Nur Fitrina Masyitah.Kini,Luqman lebih mudah fokus kepada peperiksaan  percubaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM)yang lebih kurang 4 bulan sahaja lagi akan dijalankan.Hatinya kini terpaut pada akhlak dan syiar Islam yang dibawa oleh Fitrina sahaja.Tiada lagi bayangan Fitrina muncul di kotak fikirannya lagi.Luqman lebih berhati-hati menjaga pandangan matanya apabila melalui kelas-kelas puteri.Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa.Fitrina telah berpindah ke Klang kerana mengikuti bapanya.

   "Alhamdulillah,Allah telah membuka pintu hatiku agar lebih menyayangi PenciptaNya melebihi ciptaanNya,"bisik Luqman.Luqman teringat kepada firman Allah.

Allah berfirman;        
                           "boleh jadi sesuatu yang kamu suka akan kamu benci dan boleh jadi sesuatu yang kamu benci  akan kamu suka."

BAGAIMANA DENGAN FITRINA?ADAKAH FITRINA JUGA MENGAGUMI LUQMAN SEBAGAIMANA LUQMAN MENGAGUMI FITRINA?IKUTI SAMBUNGANNYA....INSYAALLAH,ANA AKAN SAMBUNG SECEPAT MUNGKIN.                        





   Nur Fitrina Masyitah dan seisi keluarganya telah selamat berpindah ke Klang.Kerjaya bapanya sebagai seorang tentera telah menjadikan mereka sekeluarga berpindah hampir setiap 4 tahun.Sebenarnya Nur Fitrina Masyitah hanya menumpang bersekolah di SMAK selepas keputusan Peperiksaan Menengah Rendah(PMR)dikeluarkan.Hal ini kerana ayahnya menghadapi sedikit kesulitan untuk mencari sebuah sekolah yang sesuai untuknya di Klang di samping mempunyai bi'ah Islam yang dijalankan di sesebuah sekolah di bandar tersebut.Fitrina terpaksa menghabiskan hampir setengah tahun tingkatan empatnya di SMAK kerana ketiadaan sekolah yang bersesuaian dengan dirinya walaupun dia memperoleh 9A di dalam PMR.

    "Alhamdulillah,akhirnya ana dapat melanjutkan pembelajaran ana di bumi Kolej Islam Sultan Alam Shah(KISAS)  yang penuh tarbiah ini,"bisik Fitrina dalam hatinya.

     Sepanjang persekolahannya di KISAS,dia mempunyai ramai sahabat.Tetapi,walaupun sudah bersekolah di bandar,rakan-rakannya di SMAK terutama sekali Adzwa Nusaibah yang sekelas dengannya juga merupakan adik kepada Umar Qayyum,yang tidak akan pernah dilupakannya.Bagi dirinya,kawan biar seribu,musuh jangan dicari.

      Setelah hampir sebulan menuntut ilmu di KISAS,Fitrina merasakan ada sesuatu urusan yang tidak diselesaikannya di SMAK.Fitrina teringatkan perbualan antaranya dengan Nusaibah kira-kira dua bulan yang lepas.

      Fitrina dan Nusaibah sedang mengulangkaji pelajaran di kelas mereka,4 Luqmanul Hakim.

     "Nusaibah,anti ingat tak dengan abang yang berselisih dengan kita di kantin semalam?"

      "Oh...,itu kan abang ana,yang bersama dengannya adalah kawan karibnya,Muhammad Nur Luqman,form 5,satu kelas dengan abang ana.Kenapa anti tanya?"

       "Saja ana nak tanya,ana tak pernah nampak pun akhwan tu sebelum ni."

       "Oohhhh...,abang Luqman jarang ke bangunan puteri ni.Maklumlah,abang Luqman tu terkenal dengan sikap tegasnya dan amat menjaga pergaulan antara lelaki dan perempuan.Abang ana dengan Abang Luqman tu memang rapat sejak sekolah rendah lagi,tapi masa tingkatan 1,mereka tidak dapat sekolah yang sama dan mereka terpaksa berpisah.Tapi,alhamdulillah.Allah Maha Merancang.Naik tingkatan 4,Abang Luqman telah memperoleh keputusan yang cemerlang di dalam PMR dan telah berjaya melanjutkan pembelajarannya ke SMAK."

      "Ohhh...,patutlah ana tak pernah nampak akhwan tu."

       "Anti ada pape ke dengan abang ana?Semalam baru je abang ana tanya tentang anti dengan ana.Tak tahulah untuk dirinya atau untuk Abang Luqman.."

       "Hahhh,astaghfirullahalazim...Ke situ pula anti ni.Sudahlah,mari kita ulangkaji sama-sama,Sudah melalut dah kita ni."

       "Ok,ana minta maaf.Ana cuma nak sakat anti dengan abang ana je.Tengok tu,mukanya dah merah-merah dah tu.Malulah tu....Janganlah marah ya."

       "Apalah anti ni,ana takkanlah nak marah dengan kawan baik ana sendiri."

Fitrina kembali ke alam realiti.

      "Kenapa ana teringatkan perbualan tersebut?Apakah hati ana sudah terpaut dengan keperibadian seorang muslim yang bernama Muhammada Nur Luqman?Tak...tak..,ingat,cinta Ilahi yang harus ana cari dulu.Cinta yang dicari itu baik tetapi cinta yang tidak dicari itu lebih baik,"bisik Fitrina di dalam hatinya.

APAKAH FITRINA AKAN MELAKUKAN AMALAN YANG SAMA SEPERTI LUQMAN..YA,SUDAH TENTU..KEPADA ALLAH JUALAH TEMPAT HAMBANYA MENGADU..PEPERIKSAAN SPM SEMAKIN HAMPIR..BAGAIMANA KEPUTUSAN PERCUBAAN SPM LUQMAN,ADAKAH CEMERLANG...??NANTIKAN SAMBUNGANNYA..=) 



Masa berlalu dengan begitu cepat.Luqman amat menghargai masa kerana baginya masa umpama emas.Pepatah Arab mengatakan masa umpama pedang,jika tidak dipotong masa akan memotong kita.Luqman istiqamah dengan ibadat-ibadat sunatnya.Peperiksaan percubaan telah dilaluinya dengan baik.Luqman telah berusaha dengan bersungguh-sungguh dan kini dia hanya bertawakal kepada Allah.Luqman telah memperoleh 9A+2B+ di dalam peperiksaan percubaan SPM.Luqman sangat risau dengan keputusan yang diperolehinya.Walaupun ustaz dan ustazahnya ramai mengucapkan tahniah kepada Luqman,akan tetapi,Luqman tidak mahu pisang berbuah dua kali.Kedua-dua peperiksaan besar yang diambilnya mendapat 2B.Peperiksaan UPSR,Luqman hanya memperolehi 3A2B manakala PMR hanyalah 7A2B.

     Keesokannya,Luqman telah memutuskan untuk berjumpa dengan Ustaz Hisyam secara personal buat kali keduanya.Seusai solat subuh secara berjemaah di masjid,Ustaz Hisyam ditemuinya.

    "Ustaz,apa pendapat Ustaz tentang keputusan percubaan yang ana ambil minggu lepas?"

     "Syukur alhamdulillah,enta dah dapat keputusan yang cemerlang.Walaupun enta tak perolehi 11A+,enta perlu kuatkan semangat dan terus berusaha hingga ke akhir hayat enta.Ingat,kita sebagai hamba Allah,menuntut ilmu bukan bukan untuk periksa sahaja tapi untuk berjihad di jalan Allah."

     "Tapi Ustaz....."

      "Luqman,enta ni janganlah cepat berputus asa.Firman Allah;

"dan janganlah kamu mengaku kamu telah beriman sedangkan kamu belum diuji."
(Surah Al-Ankabut:22)

Allah sedang menguji enta agar lebih sabar dalam melaksanakan amanah sebagai seorang pelajar dengan lebih cemerlang.Betulkan niat enta,kenapa enta menuntut ilmu di muka bumi ini.InsyaAllah,Allah akan bantu."

BUKANNYA LUQMAN TIDAK BERSYUKUR DENGAN KEPUTUSAN YANG DIPEROLEHI,HANYA DIA YAKIN BAHAWA DIA BOLEH LAKUKAN DENGAN LEBIH BAIK.APAKAH TINDAKAN LUQMAN SETERUSNYA?



Luqman telah berjumpa para guru untuk meminta modul-modul bank soalan SPM tahun-tahun yang lepas.Setiap hari,pasti ada sahaja guru yang akan ditemuinya untuk bertanya soalan.

     Debaran yang ditunggu selama ini telah tiba.Peperiksaan SPM telah tiba.Semalam,Luqman berkesempatan berbual-bual bersama uminya.

     "Luqman,belajarlah bersungguh-sungguh kerana Allah.Umi sentiasa mendoakan kejayaan Luqman dan adik-adik yang lain,berjaya di dunia dan akhirat."

     "Insyaallah umi,Luqman sentiasa berusaha.Doakan Luqman supaya berjaya kesemua kertas peperiksaan SPM dengan cemerlang."

     "Insyaallah."

      "Luqman sentiasa mengharapkan doa daripada seorang ibu.Doa ibu 3 kali lebih barakah daripada yang lain."

      Sebelum memasuki dewan peperiksaan,Luqman dan Umar bermaaf-maafan.

      "Ana minta maaf jika ana ada berbuat salah dekat enta sepanjang persahabatan ini terjalin.Ana uhibbukafillah,ana doakan enta berjaya dunia dan akhirat,"luah Luqman.

      "Ana uhibbukafillah kaman.Sama-samalah kita berdoa semoga perjuangan dan usaha kita lakukan akan membuahkan keputusan yang cemerlang."

Peperiksaan SPM telah berjalan lancar sepanjang 3 minggu.Luqman sentiasa istiqamah melakukan ibadat-ibadat sunat.Luqman berasa hiba tatkala mengingati perjumpaan terakhirnya bersama Umar Qayyum.

       "Ana harap kita akan sentiasa menjalinkan persahabatan.Semoga ikatan yang kita jalinkan diberkati Allah.Ana tunggu enta di IPT,"seloroh Umar.

      "See U di IPT.Masa amat mencemburui kita.Ana minta diri dulu nak balik sebab ada hal yang perlu diselesaikan."

Sebelum pulang,mereka menyanyi bersama-sama lagu nasyid yang amat mereka minati iaitu Teman Sejati:

Brothers

Teman Sejati
Selama ini
Kumencri-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci
Bersyukur kini
PadaMu Illahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui
Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi
KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita
Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...
KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita

APAKAH AKTIVITI LUQMAN SELEPAS SPM?ADAKAH DIA LUPA KEPADA ALLAH ATAU ISTIQAMAH DENGAN AMALANNYA?ADAKAH KEJAYAAN SEDANG MENANTINYA ATAU KEGAGALAN?SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGETAHUI..=)






     Masa sungguh cepat berlalu.Pelajar-pelajar SPM telah bercuti hampir 2 bulan.Aktiviti harian Luqman sepanjang cuti persekolahan banyak dihabiskan di masjid.Setiap kali setelah usai solat subuh,Luqman akan sama-sama sertai tadarus al-quran yang diketuai oleh Ustaz Hisyam.Luqman juga akan mengambil sedikit masa berjumpa dengan Ustaz Hisyam untuk berkongsi ilmu bersama beliau.Tambahan pula,sukar untuk berjumpa dengan Ustaz Hisyam lantaran beliau mengajar di USIM,beliau jarang berada di rumah.Kemudian,Luqman akan berjoging bersama dua orang adik lelakinya sambil menghirup udara segar yang terdapat di Taman Indah,Kluang.Dua orang adik perempuannya pula akan membantu uminya di rumah.Pada waktu tengah hari pula,Luqman akan menelaah buku-buku ilmiah.Pada waktu petang pula,seusai solat asar pula,Luqman telah menawarkan diri untuk mengajar anak-anak kecil kelas Fardhu Ain.Pada hari minggu pula,Luqman akan bekerja sambilan sebagai pelayan restoran di Restoran Seri Murni.Luqman juga telah mempelajari serba sedikit tentang perniagaan dan ini telah memberi sedikit pengalaman kepadanya.Walaupun sudah lama tidak berjumpa dengan Umar,mereka masih tetap berhubung kerana mereka menjalankan ukhuwahfillah.Lagipun rumah Umar terletak di Negeri Sembilan,agak jauh baginya untuk menziarah Umar.

     Suatu hari,Luqman telah menerima sepucuk surat yang akan menentukan masa hadapannya.Luqman telah mendapat tawaran untuk sambung belajar ke Mesir lantaran keputusan cemerlang yang telah diperolehinya dalam peperiksaan percubaan SPM.Kini,Luqman dalan dilema sama ada hendak meneruskan pembelajarannya di Jordan ataupun menunggu tawaran daripada universiti tempatan.Luqman telah meminta pandangan daripada uminya,Usta Hisyam dan rakannya,Umar Qayyum.

     "Luqman fikirlah sematang-matangnya.Apa jua keputusan Luqman,itu juga keputusan umi.Umi tahu anak umi akan melakukan keputusan yang tebaik."

     "Pada pendapat ana,ilmu itu tidak kira di mana-mana kita peroleh,sama ada di luar negara atau pun di Malaysia.Pepatah mengatakan menuntut ilmu biar sampai ke negeri China",kata Ustaz Hisyam.

      "Ana juga dapat tawaran daripada Mesir.Ana cadangkan enta buat solat sunat istikharah.Apa yang enta putuskan ana sentiasa sokong,"kata Umar Qayyum.

      Setiap hari,Luqman tidak pernah lupa untuk menunaikan solat sunat istikharah.Satu hari,Luqman telah bermimpi yang menunjukkan dia telah berdiri di hadapan pintu gerbang Universiti Islam Antarabangsa(UIA).Luqman tebangun dalam keadaan berpeluh.

     "Alhamdulillah,Engkau telah mengurniakan hidayah kepadaku."

Luqman dengan segera melakukan solat sunat syukur juga diisi dengan membaca Al-quran.Luqman tidak lekang mengucapkan tahmid kepada Allah sepanjang berada di tikar sejadah berkongsi kegembiraannya bersama Yang Maha Esa.

BAGAIMANA PULA KEPUTUSAN UMAR QAYYUM?ADAKAH DIA AKAN KE MESIR DAN JUGA AKAN BERPISAH DENGAN LUQMAN?KEPUTUSAN SPM SEMAKIN HAMPIR?BERJAYAKAH LUQMAN?=) 





  Keesokan harinya,Luqman telah menceritakan mimpinya kepada Umar.
        
         "Assalamualaikum,enta apa khabar,sihat?"

          "Alhamdulillah.Bagaimana keputusan enta dengan surat tawaran tersebut?"

           "Alhamdulillah,Allah telah membantu ana.Semalam,ana bermimpi telah menjejakkan kaki di UIA,bersedia untuk mendaftarkan diri.Ana harap keputusan yang ana buat adalah yang terbaik"

            "Insyaallah,itu adalah keputusan terbaik buat diri enta.Tetapi apakan daya,ana telah bermimpi keluarga ana bersama keluarga enta telah menghantar ana ke lapangan terbang untuk ana melanjutkan pembelajaran ke Mesir."

             "Tapi ana pasti akan merindui enta walaupun jauh merantau ke negara orang."

             "Insyaallah,persahabatan kita ukhuwahfillah.Ana akan sentiasa mengirim surat ke Malaysia.Ana sentiasa mengingati enta tidak kira ana berada di mana sekalipun.Hal ini kerana ana uhibbukafillah."

              "Ana uhibbukafillah kaman."

Masa berlalu begitu cepat.Luqman dan keluarganya baru sahaja menghantar  Umar Qayyum ke Lapangan Terbang KLIA untuk berlepas ke Mesir.Rasa seakan-akan baru semalam Luqman dengan Umar bincang tentang tawaran ni bersama-sama.Kini Luqman melepaskan pandangan bersama-sama dengan pandangan kapal tebang yang baru sahaja hilang dari pandangannya,kapal terbang yang menuju ke Mesir,membawa rakannya,Umar Qayyum.
               Waktu yang amat mendebarkan telah tiba.Kini,keputusan SPM akan diumumkan dimulai dengan ucapan daripada pengetua dan GPK Kanan 1.Kini keputusan SPM berada di tangan pengerusi majlis.

               "Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim,sekolah SMAK telah berjaya melahirkan pelajar yang memperoleh 11A+.Manakala seramai 5 orang telah mendapat 11A.Terlebih dahulu saya menjemput tuan pengetua,Tuan Haji Ahmad Rahman,untuk menyampaikan hadiah kecemerlangan kepada para pelajar yang cemerlang.Seluruh tubuh Luqman menggeletar."

Kini dia hanya mampu bertawakal dan beristighfar kepada Allah untuk menenangkan hatinya.

                  "2 orang yang telah berjaya memperoleh 11A+,yang telah berjaya menaikkan nama sekolah SMAK di peringkat kebangsaan ialah..........Dipersilakan Muhammad Nur Luqman untuk menerima hadiah dan sijil."

Luqman terkesima tatkala mendengar namanya dipanggil oleh pengerusi majlis.Luqman yang sedang berdiri di sudut dewan lantas bersujud syukur.Tepukan gemuruh mengiringi Luqman tatkala dia melangkah naik ke pentas.

                 "Sekarang akan diumumkan pelajar kedua yang memperoleh 11A+,iaitu.......seperti kita sedia maklum,Luqman dan Umar  merupakan sahabat karib dan pelajar yang 2 itu adalah Umar Qayyum."


ADAKAH UMAR MENGHADIRI MAJLIS TERSEBUT?AKHIRNYA SEGALA PENAT LELAH LUQMAN DAN UMAR SELAMA INI TELAH MEMBUAHKAN SEBUAH KEJAYAAN YANG BEGITU TINGGI NILAINYA.ADAKAH LUQMAN DENGAN PENDIRIANNYA UNTUK SAMBUNG BELAJAR KE  UIA,,?? 

                






   Luqman hanya mampu menunggu keajaiban Umar naik ke pentas.Tetapi dia tahu,Umar tidak pulang ke Malaysia kerana sibuk menuntut ilmu di bumi Mesir.Hanya bapanya yang kelihatan sebagai wakil dirinya.Setelah itu,Luqman segera mendapatkan ayah Umar,Pakcik Rahmat untuk mengucapkan tahniah.

           "Tahniah Luqman,"tutur Pakcik Rahmat.

           "Terima kasih,cik.Nanti titipkan salam ana buat makcik dan adik-adik Umar ya."

Sekembalinya Luqman dari sekolah,dia segera mendapatkan uminya.

           "Alhamdulillah,umi bersyukur,segala usaha yang Luqman usahakan telah Allah ganti dengan kejayaan   yang cemerlang ini.Tahniah ya nak."

           "Terima kasih banyak ya umi.Alhamdulillah,Allah bantu Luqman.Luqman berazam ingin menggunakan ilmu yang Luqman perolehi untuk berjihad di jalan Allah.Insyaallah."

           "Insyaallah."

           "Umi,Luqman nak pergi telefon Umar kejap ya."

            "Boleh."

Nombor Umar di Mesir didail.

            "Assalamualaikum,may I speak with Umar Qayyum?"

            "Waalaikumusalam,yes,Umar speaking."

            "Ya sodiki,ni ana lah,Luqman."

            "Oh....ingatkan mat salih mana tadi tersalah sambung talian."

            "Sampai hati enta tak kenal suara ana."

            "Hati ana memang sampai,apalah enta ni.hehehehehe......Okay,okay...ana minta maaf.Ana saja je nak sakat enta.Dah lama kita tak berborak."

            "Okay..okay...ana pun sama,minta maaf.Ya akhi,mabruk alaik."

            "Syukran jazilan,alhamdulillah,Allah bantu ana,begitu jua enta,mabruk alaik,ya Luqman."

            "Erm,kepada Allah jualah kita mengucapkan syukur."

            "Enta nak sambung belajar kat mana nanti?"

            "Insyaallah,ana mohon kat UIA,bidang undang-undang.Ana bercita-cita nak jadi peguam syariah.Bagaimana pembelajaran enta kat Mesir?"

            "Alhamdulillah,baik-baik saja."

            "Pelaja-pelajar di sana okay?Mesti ramai muslimah solehah di sana,takde mana-mana yang berkenan di hati enta ke?.Hehehehe....."

            "Pelajar-pelajar di sini okay,jaga ikhtilat,aurat terjaga.Apalah enta ni,ke situ pula topik yang enta ketengahkan.Sajalah tu enta nak kenakan ana.Patutnya ana yang tanya dengan enta,apa khabar bakal bidadari enta?"

            "Siapa,Nur Fitrina Masyitah?"

            "Yelah,enta ni,sudah gaharu cendana pula,sudah tahu bertanya pula"

            "Walaupun namanya kekal di hati ana,tapi ana dah takde apa-apa perasaan cinta kepadanya melainkan cintakannya kerana Allah.Ana sedaya upaya melupakannya."

            "Maafkan ana.Ana tiada niat nak ungkit soal Fitrina.Ana hanya nak sakat enta.Tadi enta kenakan ana,jadi ana kenakan enta balik.Jangan marah ya."

            "Tidak mengapa,ana tak salahkan enta pun.Ana undur diri dulu.Nanti ada kelapangan masa lagi,insyaallah ana akan telefon enta lagi.Ana uhibbukafillah.Barakallah enta di sana."

             "Ana uhibbukafillah kaman,barakallah enta di sana."

             "Assalamualaikum."

             "Waalaikumusalam."

Di Klang,Nur Fitrina Masyitah telah mengetahui bahawa Luqman dan Umar,abang kepada rakan baiknya telah mendapat 11A+.Pada asalnya,Fitrina ingin bertanya sendiri dengan Asiah Nusaibah,adik Umar Qayyum,tetapi lantas dia mematikan niatnya itu.

             "Nanti apa pula kata Asiah.Lebih baik ana cari kat blog sekolah.Mesti dah dilampirkan di muka hadapan blog sekolah,"bisik Fitrina.

Allahuakbar,sesungguhnya Engkau Maha Besar.Fitrina mengucapkan syukur kepada Allah.Ternyata,Fitrina masih memikirkan tentang perihal Luqman.

            "Ya Allah,sesungguhnya Engkau Mengetahui apa yang ku rasakan ini.Kepada-Mu jua ku memohon,peliharalah hatiku ini.Semoga diriku ini menjadi seindah mawar berduri.Biarlah engkau mengetahui apa yang ku pendamkan ini.Sesungguhnya ku tidak mengetahui apa yang Kau Mengetahui.Sekiranya daku kasihkan hambamu yang bernama Muhammad Nur Luqman kerana-Mu,maka dekatkanlah lagi diriku dan dirinya kepada-Mu.Peliharalah daku supaya tidak leka dan lalai dengan nafsu duniawi.Sesungguhnya ku mencintainya kerana-Mu Ya Allah,agama yang dipegangnya."doa Fitrina.


CINTAKAN BUNGA AKAN LAYU,
CINTAKAN MANUSIA AKAN MATI,
CINTAKAN ALLAH KEKAL ABADI,
ITULAH CINTA YANG SEJATI.

TERNYATA FITRINA MASIH MENGINGATI LUQMAN WALAUPUN SUDAH BERPINDAH KE KLANG.TAPI,FITRINA MENGETAHUI BAHAWA CINTA ALLAH YANG PALING UTAMA BAGI DIRINYA..DIRINYA CUBA MENEPIS BISIKAN-BISIKAN DARIPADA SYAITAN YANG CUBA MENGAJAK DIRINYA UNTUK BERJINAK-JINAK DENGAN CINTA ANTARA LELAKI DAN WANITA...TETAPI,ALHAMDULILLAH,BENTENG PERTAHANAN FITRINA MASIH KUAT.KE MANAKAH LUQMAN AKAN MENYAMBUNG PEMBELAJARANNYA SELEPAS SPM??



           









  3 tahun telah berlalu.Kini Luqman telah bergelar sebagai seorang peguam syariah di sebuah mahkamah.Pelbagai rintangan yang telah dihadapinya.Setahun yang lepas,Luqman telah menghadiri satu majlis yang begitu bermakna buat dirinya iaitu majlis perkahwinan rakan karibnya,Umar Qayyum.Tetapi,dia sedikit terharu kerana tidak dapat menghadiri majlis pertunangan rakannya lantaran diadakan di Mesir.Berita pertunangan Umar Qayyum diketahui daripada isi surat yang diterimanya 7 bulan yang lalu sebelum majlis perkahwinan mereka diadakan.Isinya berbunyi begini:


         Dengan lafaz basmalah,ana menarikan mata penaku ini di atas sehelai kertas yang sedang enta tatapi sekarang.Enta apa khabar?Dah lama kita tak berjumpa.Tujuan ana menulis surat ini adalah untuk mengubat rindu ana kepada enta.Ana harap enta gembira terima surat daripada ana.Ana bersyukur adik ana dapat satu universiti dengan enta walaupun ana tahu enta dah last sem,tapi tak mengapa.Sekurang-kurangnya enta dapat tengok-tengokkan adik ana masa dia baru masuk universiti.Ana minta maaf kerana hanya mampu memberi kad perkahwinan sahaja kepada enta lantaran ana mengetahui enta sibuk dengan assignment-assignment enta.Lagipun,ana hanya melangsungkan majlis pertunangan ana secara sederhana di Mesir setelah mendapat persetujuan daripada kedua-dua belah pihak.Oleh itu,ana ingin mengatakan ana telah bertunang dengan Nur Azwani Zahra,anak kepada Ustaz Hisyam.Tentu enta kenal dengan Ustaz Hisyam.Tunang ana juga merupakan bekas pelajar SMAK dan sama-sama menuntut pembelajaran di  Mesir,bidang Usuluddin,sama dengan ana.Ana telah menggunakan orang tengah di  sana,iaitu pensyarah yang amat ana hormati,Dr Syeikh Abdul Rasyid.Alhamdulillah,ibu bapa ana terima pilihan ana.Yang paling penting,Azwani menerima ana.Bagaimana ana boleh tahu enta rapat dengan Ustaz Hisyam.Sebenarnya Ustaz Hisyam telah menceritakan seorang pemuda yang amat menyayangi kanak-kanak dan cintakan ilmu,sentiasa menghabiskan masanya dengan mencari ilmu tidak kira dimana jua.Setelah ana tanya itu ini,ternyata pemuda itu adalah enta.Tergugat jua ana.Manalah tahu Ustaz Hisyam nak perkenalkan enta dengan Azwani.Ana gurau je.Alhamdulillah,Ustaz Hisyam dapat terima ana sebagai bakal menantunya.Ana ada lagi satu informasi yang nak disampaikan kepada enta.Ternyata Nur Fitrina Masyitah adalah saudara Azwani.Kini,Fitrina sedang belajar di Jordan.Ana tahu enta masih menyimpan perasaan kepadanya.Ana hanya membantu sahaja.Ana harap enta dapat menghadiri majlis perkahwinan ana.Jangan risau,ana adakan di rumah ana,di Johor.Ana uhibbukafillah abadan-abadan.Doaku sentiasa mengiringimu.

Yang benar,
UMAR QAYYUM

"Terima kasih sahabatku.Ana uhibbukafillah kaman.Ana doakan enta bahagia.Bahagiamu bahagiaku jua,sedihmu sedihku juga.Ana bertekad untuk menghabiskan sem last ni dengan cemerlang agar ana dapat menampung adik-beradik ana,"bisik Luqman. 

Luqman tersedar.Begitu lama dia termenung.mengenangkan kisah 1 tahun lepas.Luqman menatap carta kehidupannya di dalam diari kesayangannya.
              "Rumah.....sudah beli,pembelajaran adik-adik....selesai,kerja...alhamdulillah,tercapai,NIKAH..???Apa yang perlu ku lakukan?Lebih baik ana jumpa dengan Umar,dia pasti ada jalan penyelesaiannya."

              "Umar,ana bingung sekarang ni."

              "Kenapa dengan enta ni,muka berkerut seribu.Cuba senyum."

              "Ana risau la.Enta dah selamat bernikah.Walaupun umur kita baru 22 tahun,tapi ana takut jadi bujang terlajak."

             "Cuba bawa bertenang.Ingat Allah.Ana bingung dengan enta.Kenapa enta tak merisik Nur Fitrina Masyitah?Enta dah cukup segala-galanya,tinggal nak tunggu enta mencari bunga sahaja untuk menjadi suri rumah enta."

             "Ana risau la.Ana takut pinangan ana tak diterima."

             "Enta masih amalkan solat sunat istikharah dan hajat kan.Apa yang enta nak takutkan.Sesungguhnya manusia hanya merancang tetapi Allah yang menentukannya.Enta berusaha,dan tawakal kepada Allah.Allah Maha Mengetahui.Enta fikirlah semasak-masaknya.Ana sentiasa sokong enta.Kalau enta dah bersedia,berbincanglah dengan umi enta."

            "Insyaallah,ana cuba kuatkan semangat ana.Alhamdulillah,ana ada sahabat macam enta.Ana pun tak tahu kenapa dengan diri ana ni.Kalut semacam.Astaghfirullahalazim...."

           "Sama-sama.Ana kan sahabat enta dunia akhirat."

 ALLAH MAHA MENGETAHUI.LUQMAN AKAN MENGHADAPI SATU UJIAN YANG TIDAK TERDUGA OLEH DIRINYA..APAKAH ITU??MAMPUKAH DIA MENGHADAPINYA?ALHAMDULILLAH,UMAR QAYYUM TELAH MENAMATKAN ZAMAN BUJANGNYA TERLEBIH DAHULU BERSAMA NUR AZWANI ZAHRA. 




Cuti panjang telah tiba.Nur Fitrina Masyitah telah pulang ke Malaysia.Tetapi,siapa yang sangka,kepulangannya ke Malaysia telah membuka peluang kepada para soleh untuk menyuntingnya.Nur Azwani Zahra bersama suaminya telah menginap di rumah ibu bapa Fitrina untuk menyambut kepulangannya.Fitrina dan Zahra amat rapat bagai isi dengan kuku.Jadi,Umar harus membiasakan dirinya berjumpa dengan Fitrina selalu walaupun ada satu rahsia yang amat besar yang diamanahkan kepadanya daripada Luqman.
 
    "Huh....Fitrina.Apasal enti ni,termenung jauh nampak?"

    "Zahra...terkejut ana dibuatnya.Lain kali beri salam dulu."

    "Oppss,ana asif.Assalamualaikum,saudaraku yang tercinta."

    "Waalaikumsalam.Erm..ana tak de pape."

    "Fitrina,kita bukan baru setahun dua kenal,tapi dah hampir 10 tahun.Enti kan saudara ana yang paling ana rapat.Tengok riak muka enti pun ana dah tahu yang enti ni tengah ada masalah."

    "Erm.."

    "Kan betul tekaan ana.Kalau enti tak keberatan,ana sudi mendengar.Mana tahu ana boleh bantu.Insyaallah."

    "Sebenarnya....sebenarnya....ana telah dirisik oleh seorang pemuda.Dia bekas pelajar KISAS,dia kenal ana pun sebab kami pernah terlibat sama dalam satu program yang dianjurkan untuk setiap persatuan dan dia merupakan senior ana.Masa ana form 4,dia pelajar form 6."

     "Alhamdulillah,enti telah disunting.Jadi,apa masalahnya sekarang?"

     "Lebih baik ana simpan sahaja perasaan ana ini rapi-rapi dahulu.Ana tak perlu nak tambah lagi masalah yang sudah sedia ada.Kalau ana beritahu dekat Zahra,mungkin akan mengharukan lagi keadaan sekeliling.Lagi satu,dikhuatiri Zahra akan beritahu dekat Abang Umar pula tentang hal ini.Ini cari nahas ni Fitrina,"gumam Fitrina perlahan.

     "Kenapa ni Fit???Cakap dengan ana ke?"

     "Eh,dia dengar ke?Tarappappa....Fit cuma...Eh,tak perlulah enti nak ambil pusing apa yang ana cakap tadi.Perasaan enti saja kot."

      "Maafkan Fitrina,Zahra,"bisiknya dalam hati.

      "Eh,ada-ada je lah sedara ana sorang ni.Jadi,apa keputusan enti?"

      "Keputusan apa?"

      "Enti ni....sudah gaharu cendana pula,sudah tahu bertanya pula.Tentang lamaran jejaka itu,senior enti,sape namanya......

      "Danial.Ahmad Danial...."

     "Hah....Danial.Sedap namanya.Apa keputusannya?"

     "Ana perlukan sedikit masa.Izinkan untuk ana beristikharah dulu.Ana dah keutarakan niat hati ana ini kepada kedua orang tua ana dan mereka pun setuju.Jadi,ana perlukan sedikit masa sebelum dapat memberi jawapannya."

     "Ok...Ana hormati keputusan enti.Lagipun,ini adalah masa hadapan enti.Apa pun keputusan enti,ana sentiasa sokong enti dari belakang."

      "Terima kasih Zahra."

      "Sama-sama .Kita kan saudara.Kalau enti perlukan apa-apa bantuan daripada ana,insyaallah,ana akan cuba bantu semampu yang ana boleh.Marilah kita masuk ke dalam,hari pun dah larut malam ni."

      "Mari."

Di dalam bilik,Umar kehairanan melihat isterinya yang termenung jauh sampaikan dia masuk pun isterinya tak perasan akan kehadirannya ke dalam bilik itu.

      "Lebih baik ana tanya sendiri daripada diri sendiri yang tertanya-tanya,"bisik hatinya.

      "Assalamualaikum bidadari abang."

      "Waalaikumsalam,eh,abang....Bila abang masuk?Zahra minta maaf,tak sedar abang masuk tadi."

      "Abang maafkan.Kenapa dengan isteri abang sorang ni,muka macam ada masalah je.Cuba cerita kat abang.Mari sini,duduk dekat sebelah abang."

    "Tak de pape pun bang.Cuma,wani gembira mendengar khabar berita gembira daripada Fitrina tadi.Siang tadi,ada orang masuk merisik Fitrina.Alhamdulillah bang,akhirnya Fitrina akan menamatkan zaman bujangnya tak lama lagi."

Umar sedikit terkejut.

     "Biar betul Luqman dah hantar rombongan merisik Fitrina.Tak cakap-cakap pun.Macam ada something yang lain lah.Entah-entah.....Baik ana tanya dulu sape yang masuk meminang Fitrina,"bisiknya dalam hati.

      "Iye...alhamdulillah.Tapi siapa gerangannya?"

      "Kata Fitrina,lelaki tu senior dia masa kat KISAS.Ahmad Danial namanya....Kenapa bang,ada yang tak kena ke?"

      "Eh,tak de pape lah.Zahra pergi tidur dulu ye.Dah lewat ni.Abang nak baca al-quran sekejap.Nanti jangan lupa untuk kejutkan abang untuk qiamullail sama-sama dengan Zahra ye.Takut abang tak sedar nanti."

      "Insyaallah bang.Kalau abang yang bangun awal,abang kejutkan Zahra ye.Zahra nak pergi ambil wudhu' dulu.Selamat malam bang,assalamualaikum."

      "Waalaikumsalam."

      "Ya Allah,berilah kekuatan kepada rakanku,Luqman ya Allah,semoga dia redha di atas ketentuan-Mu ya Allah.Sesungguhnya,sudah tertulis nama pasangan masing-masing di Luh Mahfuz.Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik perancang.,"bisik hatinya.

Di bilik,Fitrina sedang menunaikan solat sunat istikharah.Walaupun biliknya hanya diterangi oleh cahaya lampu belajar yang dipasangnya,masih kelihatan wajah yang begitu tenang dan jernih air mukanya,sedang ber'dating' bersama kekasihNya di malam hari tatkala orang sedang lena diulit mimpi,sedangkan Fitrina menunaikan ibadah sunat kepada Allah.


"Ya Allah, saya memohonkan pilihan menurut pengetahuanMu dan memohonkan penetapan dengan kekuasaanMu juga saya memohonkan kurniaMu yang besar, sebab sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan saya tidak mengetahui apa-apa. Engkau Maha Mengetahui segala yang ghaib.
Ya Allah, jikalau di dalam ilmuMu bahawa urusan saya ini Ahmad Danial baik untukku dalam agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, maka takdirkanlah untukku dan mudahkanlah serta berikanlah berkah kepadaku di dalamnya. Sebaliknya jikala di dalam ilmumu bahawa urusan ini buruk untukku, dalam agamaku, kehidupan serta akibat urusanku, maka jauhkanlah hal itu daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya serta takdirkanlah untukku yang baik-baik saja dimana saja adanya, kemudian puaskanlah hatiku dengan takdirMu itu."

Fitrina mengakhiri solatnya dengan solat sunat rawatib dua rakaat.Kini,Fitrina hanya mampu berusaha,berdoa dan akhirnya bertawakal kepada Allah.

APAKAH YANG BAKAL DILAKUKAN OLEH LUQMAN SETELAH MENGETAHUI HAL INI..?MAMPUKAH DIHADAPINYA?TAPI,KEKUATAN IMAN AMAT PENTING UNTUK MENGHADAPI SEMUA INI....ALLAH BERFIRMAN"DAN JANGANLAH KAMU MENGAKU KAMU SEORANG YANG BERIMAN,SEDANGKAN KAMU BELUM DIUJI"....ADAKAH FITRINA AKAN MENERIMA RISIKAN DARIPADA AHMAD DANIAL,BEKAS SENIORNYA?UMURNYA MASIH MUDA..BARU 21 TAHUN,APAKAH DIA AKAN MENERUSKAN PEMBELAJARANNYA ATAU MENDIRIKAN RUMAH TANGGA ATAU KEDU-DUANYA...??









"Assalamualaikum umi...Pagi ni umi nak masak apa?Boleh Fitrina tolong?"

       "Waalaikumsalam..Eh,anak umi dah bangun.Boleh kalau Fit nak tolong umi,tapi kalau dah letih,tak pe,Fit boleh rehat dekat atas.Umi faham dengan keadaan Fit yang baru je balik dari Jordan.Hari ni kita masak ayam masak merah ye."

       "Itu kan makanan kegemaran Fitrina.Umi ni macam tahu-tahu je Fitrina nak makan lauk tu.Baiklah umi,kalau Fitrina letih,Fitrina akan naik ke atas."

Selesai sahaja menolong uminya di dapur,Fitrina seperti biasa,menjalankan hobinya yang telah lama ditinggalkan iaitu membaca novel-novel islamik.Novel Seindah Mawar Berduri dikeluarkan dari dalam laci meja belajarnya.Sudah lama novel tu selesai dibacanya dan lama juga dia membiarkan novel tu tersimpan rapi di dalam laci meja belajarnya.Fitrina membuka helaian novel tersebut satu persatu dan akhirnya dia menjumpai apa yang dicarinya iaitu bahagian cebisan surat yang dikirimkan oleh Khazinatul Asrar(watak utama di dalam novel)kepada Mukhlisin yang telah disampaikan oleh Hijriah(rakan sebilik Khazinatul Asrar).

LUAHAN HAWA BUAT ADAM
LELAKI YANG KAMI RINDUI

Lelaki yang kami rindui,
hanya  iman penggerak hidupnya,
tiangnya agama,
batinnya takwa,
ilmu teguh di dada,
hatinya sarat cinta,kepada Allah dan Rasul-Nya,
suluhnya bukan nafsu semata,
tapi ihsan kaya di jiwa.

Lelaki yang kami rindui,
terhibur dengan kalamullah,
merasa manis dengan zikrullah,
rindukan perjuangan Rasulullah,
cintakan sunah kekasih Allah,
gagah menangkis mehnah,
di akhir zaman yang penuh fitnah.

Lelaki yang kami rindui,
mengemudi bahtera eumah tangga,
petunjuknya Al-quran,
petanya Sunah Junjungan.

panjinya Islam,
sauhnya iman,
layarnya takwa,
pakaiannya sabar,
semangatnya membara,
setiap ketika,
menggamit ketaatan.

Lelaki yang kami rindui,
malamnya syahdu dek tangisan,
tidak terbuai dek lena yang panjang,
munajatnya pilu,penuh keinsafan,
sujudnya penuh kehambaan,

Gentarkan neraka jahanam,
Agar tak menyentuh anak isteri tersayang.

Lelaki yang kami rindui,
mengenal kami cinta hakiki,
cinta Ilahi itulah visi,
agar hidup diiringi Rabbi,
bersih dari tiupan Iblis.

Dan lelaki yang kami rindui,
membentangkan kami permaidani muhasabah,
kata-katanya adalah tazkirah,
senyumannya adalah nasihat,
dan telunjuknya adalah arah,
agar tetaplah kami penuh hebah,
di atas landasan Islam yang indah,
hingga ke titisan darah...

karya Fatimah Syarha Mohd Noordin.....

     "Sesungguhnya hambamu ini tak meletakkan harapan yang tinggi ke atas Danial untuk menjadi seorang muslim yang begitu sempurna.Setiap manusia pasti ada kelemahannya dan hidup berpasangan adalah untuk saling melengkapi,"bisik hatinya. 

     "Fitrina,boleh ana masuk.??"

      "Eh,Zahra rupanya.Masuklah."

      "Ana tengok enti asyik termenung je semenjak balik dari Jordan.Teringat dekat cik abang kat sana ke?"

      "Hish enti ni,ada pulak ke situ.Tak de pape la...Enti risau sangat la kat ana."

      "Erm,ye la tu.Jom,ikut ana."

      "Pergi mana?"

      "Ada laa..jom la..."

      "Ye la,kejap,...kalau ye pun,bagi la ana tukar baju dulu.Enti ni...,bertuah punya sedara."

Mereka telah sampai ke sebuah kawasan yang sungguh luas.Disitulah,terdapat sebuah pokok yang besar, tempat Fitrina meluahkan perasaannya.Di hadapan sungai yang jernih itulah tempat dia menangis apabila dimarahi oleh ayahnya kerana tidak mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan.Di situ jugalah dia mempelajari betapa berharganya itu masa.Tanpa disedari,kenangan-kenangan lalu datang menjengah ke kotak fikirannya.Fitrina tersenyum sendiri.

       "E'eh...ada kawan kita tengah senang hati la.Senyum sorangsorang pula tu.Kongsilah cerita dengan kita sekali,takkan sorang-sorang je nikmatinya."

       "Takde pape la Zahra.Ana cuma teringat zaman sekolah menengah kita dulu.Kat sini la ana banyak menghabiskan masa apabila pulang daripada asrama.Lagipun,dekat kawasan ini,ana rasa sangat tenang.Udaranya yang segar,bunyi air sungai yang mengalir dan bunyi kicauan burung-burung yang merdu.Enti tahu kan,rumah ana kat tengah-tengah bandar.Jadinya,kalau duduk kat sini akan mengingatkan ana kat suasana di kampung dulu.Indah sungguh suasana kat kampung dulu.Masa ana sekolah kat SMAK dulu.Mana enti tahu ana suka beristirehat kat sini?"

       "Oh,umi enti.Ana tanya dengan umi enti semalam.Ana saja bawa enti ke sini.Ye la,dah lama enti  tak hirup udara segar di Malaysia.Dah berapa tahun enti kat Jordan tu kan."

        "Umi rupanya.Zahra,jomlah kita duduk kat bawah pokok besar tu.Tenangkan fikiran."

        "Marilah."

        "Ehem,....ehem....Assalamualaikum,dua orang je ke?

        "Waalaikumsalam....eh,abang....Abang Luqman pun ada sekali..,kata Zahra."

        "A'ah,abang bawa dia sekali.Abang tanya dengan umi Fitrina tadi,katanya Zahra ke sini.Jadi,abang menyusul ke sini.Masa tu,abang dengan Luqman ada hal sikit yang nak dibincangkan,sebab tu lah kami bersama ni.Alang-alang kami dah jumpa,kami terus ke sini.Lagipun,Luqman memang tengah cari tempat yang sesuai untuk menenangkan fikirannya.Umi Fitrina cakap tempat kat sini best...Abang harap korang berdua tak keberatan ye dengan kehadiran kami di sini."

         "Eh,tak de lah.Tempat ni bukannya hak Fitrina,ianya hak milik semua orang.Jadi,sesiapa pun boleh datang ke sini."

         "Erm,betul tu bang.Zahra pun tak kisah.Lagipun,Abang Luqman bukannya orang asing pun,dia kan kawan baik abang dan kawan satu sekolah dengan Fitrina,ye kan enti..."

         "Hah...a'ah..."

         "Ya Allah,kenapa hamba perlu berhadapan dengannya lagi.Peliharalah hati hambamu ini ya Allah...bisik Fitrina."

        "Ya Allah,begitu berat dugaan yang Engkau berikan kepadaku.Ternyata Fitrina telanh dirisik dan tak lama lagi dia akan menjadi isteri orang.Perlukah ana masuk merisik dirinya..?Luqman,percaya pada diri sendiri.Sesungguhnya,rezeki,jodoh dan ajal di tangan Allah.Telah tertulis nama pasanganmu di Luh Mahfuz,jadi perlu yakin dengan diri sendiri,bisik Luqman sendirian."

       "Oh ye,abang ada bawa sedikit bekalan dari rumah tadi.Umi Fitrina suruh bawa tadi.Boleh Zahra ambilkan kat dalam kereta?"

       "Boleh bang.Kejap ye,Zahra pergi ambil."

        "Zahra,ana ikut sekali ye."

        "Baiklah."

         "Luqman,sabar ye.Ana yakin,enta pasti dapat menempuhinya.Allah tidak akan menguji hambanya melebihi daripada kemampuan hambaNya itu.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala-galanya."

         "Insyaallah Umar.Terima kasih dah bawa ana ke sini.Tenang sikit fikiran ana walaupun Fitrina ada kat sini.Apapun,ana kena terima kenyataan.Umar,ana dah buat keputusan.Ana nak minta tolong daripada enta dengan Ustaz Hisyam,ayah Zahra,boleh tak?

        "Insyaallah,selagi ana mampu,ana akan cuba tolong.Apa dia?

         "Nanti ye,tu...Zahra dengan Fitrina dah sampai tu.Tak manis pula kalau ada diorang bila nak dibincangkan hal ini.Ana akan beritahu bila Ustaz Hisyam pun ada,senang.Sekali jalan."

        "Apa apa je la Luqman.Ada-ada je lah kawan ana sorang ni."

         "Abang,ni bekalannya dah sampai.Mari,kita makan."

         "Ye Zahra.Zahra dengan Fitrina siapkan dulunya ye,abang nak berjalan-jalan di sekitar sini sekejap dengan Luqman."

         "Baiklah bang."

          "Ada-ada ajelah mereka berdua kan.Kadang-kadang ana jelous dengan diorang.Rapat betul abang dengan Abang Luqman.Ana gembira tengok keeratan mereka berdua,Fitrina."

         "Erm,..betul tu.Mereka daripada sekolah rendah lagi dah rapat.Walaupun Abang Umar dah mendirikan rumah tangga,tapi mereka masih rapat.Inilah yang dipanggil ukhuwah fi sabilillah abadan-abadan.Betul tak,Zahra?"

         "Yup,betul tu."

          "Siap pun sediakan hidangan ni.Zahra,dah boleh dinpanggil mereka berdua tu."

          "Okey...Ana ke sana dulu ye,nak panggil mereka."

          "Abang,abang Luqman,makanan dah siap dihidangkan.Marilah,kita ke sana."

          "Mari,kata Umar kepada isterinya dan Luqman."


APAKAH BANTUAN YANG LUQMAN PERLUKAN DARIPADA UMAR DAN USTAZ HISYAM?ADAKAH LUQMAN AKAN MENGHANTAR RISIKAN KE RUMAH FITRINA?ADAKAH FITRINA AKAN MENERIMA RISIKAN DARIPADA DANIAL..?APAKAH KEPUTUSAN FITRINA?MANUSIA HANYA MAMPU MERANCANG TETAPI ALLAH JUALAH YANG MENENTUKANNYA,SESUNGGUHNYA ALLAH SEBAIK-BAIK PERANCANG..... 



















"Erm,...yummy,sedapnya Fitrina masak.Tak sia-sia Abang Umar bawa tetamu hari ini,menjamu selera bersama-sama kita di sini.Bertuah betul sapa yag dapat menjadi suami kepada Fitrina,betul tak Zahra"?

    "Betul tu bang.Zahra yang jadi sedara Fitrina ni pun dah rasa beruntung sangat.Ye la,mana taknya,tiap kali Zahra tidur di rumahnya,ada-ada saja resepi baru yang disediakan untuk kami semua.Fitrina ni memang minat masak bang,sejak sekolah rendah lagi."

    "Zahra,apa la enti ni,malu ana dibuatnya...Erm...,alhamdulillah kalau antum semua suka.Ni pun semua berkat umi yang ajar ana,ana cuma tolong sikit-sikit je."

Luqman memandang Fitrina.Luqman hanya mendiamkan dirinya.Fitrina memandang ke arah Luqman apabila dia menyedari ada sepasang mata yang sedang memerhatikan gerak-gerinya.Pandangan mereka berdua bertembung.Fitina dan Luqman segera mengalihkan pandangan mereka.

    "Betul kata Umar.Bertuah siapa yag dapat menjadi suami kepada Fitrina.Alangkah bertuahnya kau wahai Ahmad Danial....,bisiknya."

    "Oh ya,perancangan enti lepas ni nak buat apa..?",tanya Umar kepada Fitrina.

    "Insyaallah,kalau tak de apa-apa halangan,ana ingat ana nak sambung belajar."

    "Macam mana pulak dengan risikan yang diterimanya...??Fitrina menolak ke?",bisik Luqman di dalam hati.

Mereka akhirnya telah selesai makan tengah hari bersama,ditemani bunyi kicauan-kicauan burung yang hinggap di atas pokok besar  dan bunyi deruan air sungai yang mengalir serta keindahan  mereka duduk di bawah phonan daun-daun yang indah.

     "Zahra dengan Fitrina balik dulu ye.Abang dengan Luqman ada hal yang hendak diselesaikan dulu.Kita jumpa di rumah Fitrina nanti ye."

     "Baiklah bang,hati-hati di jalan raya."

Fitrina dengan Zahra pulang bersama,sepertimana masa mula-mula mereka datang ke sini manakala Umar dengan Luqman menuju ke pejabat Luqman.

      "Umar,kita bincangkan hal ana di pejabat ana ye,lebih pivasi."

      "Ok,ana ikut je enta."

Sesampai sahaja mereka di pejabat Luqman,mereka pun memulakan bicara antara satu sama lain.

      "Bismillahirrahmanirahim,baiklah.Di sini,ana nak nyatakan apakah hal yang ingin ana minta tolong daripada enta dengan Ustaz Hisyam.Ana sudah pun keutarakan hajat ana ini kepada umi ana dan dia merestuinya.Ana dah buat keputusan,ana ingin hantar risikan kepada Fitrina.Oleh itu,enta dan Ustaz Hisyam akan menjadi wakil ana,boleh..?"

      "Alhamdulillah,akhirnya enta ambil keputusan ini.Insyaallah,kalau ana,ana boleh tolong.Tentang Ustaz Hisyam,enta jangan risau,ana akan slow talk dengannya dan minta tolong daripada Zahra ye..Insyaallah,kalau benar dia jodoh enta,semunya pasti akan dipermudahkan oleh Allah.Bila enta nak ana dengan Ustaz Hisyam hantar risikan ke rumahnya?"

      "Erm....,itu terpulang kepada enta dengan Ustaz Hisyam.Ana ikut sahaja."

Mereka pun pulang ke rumah masing-masing.Luqman berasa lega setelah hajatnya telah diluahkan kepada Umar.Sebelum Umar pulang ke rumahnya petang itu,dia singgah di rumah Fitrina untuk mengambilnya.Di dalam kotak fikirannya kini adalah ingin menyatakan hajat Luqman kepada isterinya.Sekaligus,mempercepatkan waktu untuk menghantar risikan kepada Fitrina.

Pada keesokan harinya,Umar telah menelefon Luqman.Masa tu baru pukul 9 pagi.


      "Hello,assalamualaikum Luqman."

      "Waalaikumsalam Umar."

       "Maaf kalau ana mengganggu enta pagi-pagi.Ana cuma nak sampaikan amanah yang diberikan oleh Ustaz Hisyam kepada ana.Alhamdulillah,bapa mertua ana akan tolong enta.Semalam ana dah tanya dengannya dan dia tanya kalau hari ini hantar risikannya,boleh?"

      "Ya Allah,terima kasih Umar.Barang-barang risikannya enta ambil di rumah ana ye,tak jauh kan daripada rumah enta."

      "Aikhh,cepatnya barang-barang untuk risikan dah siap.Ni mesti enta dah bersiap sedia dari dulu kan."

      "Tak de lah,ana cuma bersedia dari awal,dari segi fizikal dan mental.Ana bersyukur sangat enta dengan Ustaz Hisyam sanggup nak tolong ana.Ana harap dapat ringankan beban umi ana.Lagi pun,sejak kebelakangan ini umi ana sering je jatuh sakit.Ana harap pertolongan ana ni tak menyusahkan enta."

      "Apalah enta ni,takdenya menyusahkan ana.Kita kan kawan,enta susah ana pun turut susah,enta senang,ana pun rsa senang.Nanti ana dengan Zahra menyusul ke rumah enta ye,lebih kurang pukul 11 nanti kami sampai.Maklumlah,hal yang baik,buat apa nak dilengahkan."

     "Baiklah,ana nak ke pejabat dulu.Nanti kunci rumah enta ambil dalam pasu bunga yang ada kat depan rumah ana tu ye.Ana akan menyusul dari pejabat ana je."

     "Ok,nanti kita jumpa di sana ya."

     "Ok.Assalamulaikum."

     "Waalaikumsalam."

Seperti yang ditetapakan,Umar,Zahra serta rombongan merisik telah sampai di rumah Fitrina.Fitrina amat terkejut melihat kedatangan daripada pihak Luqman.Ini merupakan risikan kedua yang diterima olehnya.Luqman haya menunggu di luar rumah.Hal ini bagi menghormati pihak wanita.Apabila selesai sahaja perbincangan yang diadakan,mereka pun pulang.Tiada kata putus yang diterima oleh mereka,hanya tempoh yang diminta oleh Fitrina  untuk membuat keputusan iaitu tempoh selama seminngu.Fitrina memutuskan dia akan membuat solat sunat istikharah.Kini,pilihannya ada dua orang,iaitu antara Ahmad Danial dan Muhammad Nur Luqman.Hal ini kerana sebelum kedatangan risikan daripada Luqman,dia tidak mendapat apa-apa petunjuk daripada Allah bagi memberi kata putus untuk Ahmad DaniaL.


AKHIRNYA LUQMAN TELAH MEMBERANIKAN DIRINYA UNTUK MENGHANTAR RISIKAN KEPADA FITRINA.KINI,SIAPAKAH PILIHAN FITRINA...?? 










2 hari telah berlalu.Tiba-tiba Luqman telah dikejutkan dengan satu panggilan daripada adiknya yang berada di kampung.Dia telah mendapat berita bahawa ibunya telah menghidap demam panas.Setelah mendapat berita itu,Luqman segera pulang ke Johor.Apabila sampai sahaja di rumah,dia segera membawa uminya ke hospital kerana dikhuatiri penyakit uminya akan melarat.

     "Encik,Puan Faena ini ibu anda?"

     "Ya,dia umi saya.Kenapa doktor?Macam mana keadaan dia?"

     "Alhamdulillah,nasib baik encik bawa dia cepat ke hospital,kalau tidak tak tau  la apa kesannya.Mungkin lagi teruk.Keadaannya dah mula stabil,cuma kami terpaksa menahannya lebih kurang seminggu di hospital.Harap encik dapat bersabar dan banyakkan berdoa untuk ibu encik ya."

      "Insyaallah doktor,doa kami adik-beradik tidak pernah putus untuk ibu kami.Boleh tak kalau malam ni saya nak temankan ibu saya?"

       "Erm...,boleh,tapi hanya seorang sahaja yang boleh menemaninya.Hal ini kerana untuk mengelakkan daripada berlaku gangguan dan ketidakselesaan kepada pesakit."

       "Baiklah doktor.Terima kasih banyak-banyak."

       "Sama-sama.Saya cuma menjalankan tanggungjawab saya saja.Sampai kita bertemu lagi."
       "Adik-adik,kita balik dulu ye.Biar abang je yang jaga umi kat sini ye."

       "Tapi bang,kami nak teman umi kat sini...."

       "Tak boleh,cuma seorang je yang boleh teman umi.Adik-adik balik rumah ye.Lagipun esok sekolah kan.Doakan semoga umi cepat sembuh ye..."

       "Insyaallah bang."

Malam itu Luqman tidur di Hospital Sultanah Aminah,Johor Bahru,di mana tempat uminya dirawat.Sebelum pulang ke kampung,Luqman telah beritahu kepada Umar tentang kepulangannya ke Johor.Hal ini untuk mengelakkan daripada rakannya susah hati.

        Keesokan harinya,adik-adik Luqman datang melawat uminya.Ternyata uminya masih belum sedarkan diri.Mereka hanya mampu berdoa.Alhamdulillah,hari ketiga uminya telah sedarkan diri.Uminya memang ada masalah kesihatan sejak Luqman kecil lagi,dan semenjak itu juga Luqman telah mula berdikari dan bertanggungjawab menjadi seorang abang.Ramai yang datang melawat uminya antaranya Umar,Zahra,jiran-jiran di kampung dan ramai lagi.Hal ini kerana umi amat disenangi oleh orang di sekelilingnya dengan sifatnya yang ramah itu.Hampir 5 hari uminya ditahan di wad.Petang itu,uminya dah boleh keluar daripada hospital.

         "Terima kasih doktor kerana selama ini sudah merawat umi saya."

         "Sama-sama encik.Kalau ditakdirkan Allah,harap kita akan dapat berjumpa lagi Encik Luqman."

         "Saya pun berharap begitu.Gembira dapat berkenalan dengan Dr. Sufi Danial."

Malam tu Luqman terpaksa pulang juga ke Klang lantaran ada urusan pejabat yang perlu diselesaikan,dan yang paling penting adalah esok merupakan hari untuk Fitrina memberi jawapan terhadap  risikannya.Walaupun uminya menyuruh Luqman agar pulang esok,tetapi Luqman tetap ingin pulang pada malam itu juga.Umi khuatir jika ada sesuatu yang buruk akan berlaku kerana berita memaparkan bahawa hujan lebat akan turun pada malam ni.Tetapi Luqman berjaya menyakinkan uminya agar membenarkan dia pulang pada malam itu.Setibanya Luqman di Melaka,hujan semakin lebat.Tiba-tiba....,Luqman tidak sedarkan diri.

           "Umi,abi,Fitrina dah buat keputusan.Fitrina akhirnya Allah memberi petunjuk kepada Fitrina.Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim,Fitrina terima risikan daripada Muhammad Nur Luqman dan sudi menjadi isterinya yang sah."

           "Alhamdulillah bang,akhirnya Fitrina dah buat keputusan."

Tiba-tiba,telefon bimbit Fitrina berbunyi.Tertera nama saudaranya,Zahra di skrin telefon.

           "Hello,assalamualaikum.Fitrina ke tu?"

           "Waalaikumsalam,ya...Ana ni.Kenapa Zahra,suara enti macam resah semacam je."

           "Nanti ya ana cerita.Panjang ceritanya.Boleh tak enti teman ana ke Hospital Melaka malam ni,sekarang?emergency....."

           "Boleh..,boleh..ana pergi minta izin daripada umi dengan abi ana kejap ye..Ana tunggu enti kat depan rumah nanti."

           "Ok...ok...assalamualaikum."

            "Waalaikumsalam."

Setengah jam kemudian,Zahra menjemput Fitrina di rumahnya.Di dalam perjalanan,Zahra telah menceritakan segala-galanya kepada Fitrina.

            "Luqman telah berlanggar dengan sebuah lori di highway Melaka.Lori tersebut telah melanggar penghadang jalan dan masuk ke lorong jalan yang dilalui Luqman.Ana minta maaf sebab terpaksa meminta enti untuk temankan ana ke Melaka sebab abang Umar terus ke sana.Lagipun,abang Umar dah dekat dengan Hospital Melaka,jadinya dia terus ke sana seorang."

            "Ya Allah,macam mana boleh macam ni.Tak pe,ana kan saudara enti.Lagipun abang Luqman tu pun kawan kita kan.Semoga dia selamat."

            "Harap-harap begitu la.Ana risau,sebab tadi abang Umar cakap yang keadaannya sekarang tengah kritikal.Dia hanya bergantung kepada alat pernafasan sahaja kini.Selain itu,kemungkinan dia akan koma,mungkin sehari,seminggu,sebulan,setahun atau bertahun-tahun."

            "Ya Allah,selamatkanlah dia,"bisik Fitrina di dalam hati.

Tanpa Fitrina sedar,air matanya berguguran.

FITRINA TELAH MEMILIH LUQMAN SEBAGAI SUAMINYA,TETAPI,SEBELUM LUQMAN SEMPAT MENGETAHUI KEPUTUSAN FITRINA,DIA TELAH MENGALAMI KECELAKAAN.SELAMATKAH LUQMAN..??ADAKAH INI SURATAN TAKDIR.....SESUNGGUHNYA ALLAH ADALAH SEBAIK-BAIK PERANCANG....=) 

        











2 tahun telah berlalu,tahun 2010 telah menutup tirainya,dan kini telah masuk tahun 2011.Tanpa disedari,hampir dua tahun Luqman telah koma.Luqman telah sedar pada 14/5/2011.Sedar sahaja Luqman daripada komanya,dia mendapati Zahra,Umar,umi dan adik-beradiknya ada di sampingnya.Tapi,dia rasakan ada seseorang yang tiada...ternyata Fitrina yang tiada di situ,antara orang yang rapat dengannya.

       "Zahra,awak bawa balik dulu umi Luqman dengan adik-beradiknya ke rumah kita dulu ye...Malam ni biar abang yang temankan Luqman."

       "Baiklah bang...Mari umi,adik-adik."

       "Luqman,umi balik dulu ye,terima kasih nak Umar sebab sudi jaga Luqman malam ni.Susahkan korang berdua je."

       "Takdelah umi,Luqman ni bukannya orang lain pun,kawan baik saya juga,"kata Umar.

Apabila ruang bilik Luqman sudah mulai kosong,Umar mendekati Luqman.Ternyata Luqman sudah lena dibuai mimpi.Keesokan harinya,keadaan Luqman sudah semakin stabil.

      "Alhamdulillah,enta dah mulai sembuh.Masa ana dapat berita enta accident,betapa risau ana dibuatnya."

       "Terima kasih ye sebab sudi jaga ana selama ini,jaga umi dengan adik-adik ana..Bersyukur ana ada kawan macam enta.Dekat 2 tahun ana tak sedarkan diri.Mesti banyak perubahan yang telah berlaku kan."

       "Sama-sama.Enta ni,touching pulak dengan ana,kita kan kawan...ingat tak,ukhuwah fisabilillah.Erm...,ana ada berita gembira yang nak dikongsikan dengan enta ni.Zahra....,dia hamil,dah 4 bulan."

       "Hehehe....mestilah ana ingat.Alhamdulillah,tahniah ana ucapkan.Tak sangka kawan ana dah tak lama nak jadi ayah.Be a good and mithali father ye.Ana nak tanya,Fitrina apa khabar?Macam mana keadaan dia sekarang?"

      "Oh...Fitrina.Dia sambung belajar lagi.Enta ni,sedar-sedar terus teringat kat Fitrina ye,dekat ana tak rindu ke...."

      "Apalah enta ni,mestilah ana rindu.Ana cuma tanya je,ye lah,dia kan biasanya selalu dengan Zahra.

      "Lebih baik ana tak payah tanya tentang risikan ana yang dulu,dah hampir 2 tahun,tak mungkin Fitrina tunggu ana yang masa tu tengah kritikal,"bisik Luqman di dalam hati.

      "Umar,ana nak rehat la.Ana letih."

      "Oohh..,ok.Kalau ada pape,panggil je ana ye."

Zahra telah menelefon Fitrina keesokan harinya.Tentang jawapan kepada risikan yang dihantar Luqman 2 tahun lalu,hanya umi,abi Fitrina dan Zahra sahaja yang tahu.Selain daripada itu,tiada siapa yang tahu.

       "Hello,assalamaulaikum Fitrina.Ni ana,Zahra."

        "Oh,..waalaikumsalam.Kenapa Zahra?"

        "Ana cuma nak sampaikan berita yang Abang Luqman dah sedar daripada koma semalam.Petang ni ana nak pergi melawat dia.Enti temankan ana boleh?Maaflah kalau ana menyusahkan enti,ana tak berani sangat bawa kereta sorang-sorang kat jalan besar memandangkan Abang Umar teman Abang Luqman kat sana daripada semalam."

       "Alhamdulillah...Abang Luqman dah sedar.Ermm...,Enti tak berani sorang-sorang..,kan ada baby boleh temankan...,hehehe....boleh kalau enti nak ana temankan.Lagipun,umi dengan abi ana memang nak ziarahnya petang ni."

       "Apalah enti ni,baby pula.Mestilah baby teman ana selalu.Tapi,ana nak enti teman ana juga.Syukran Fitrina,pukul lima nanti ana ambil enti kat rumah ye.Assalamualaikum."

       "Waalaikumsalam."

Petang itu,ramai yang datang melawat Luqman di Hospita Melaka,tempat Luqman dirawat.Rakan-rakan kerja Luqman,termasuk juga Fitrina,umi dan abinya yang datang melawat Luqman.Luqman telah berborak-borak dengan para pelawat yang datang melawatnya lantaran dirinya sudah semakin sembuh.Umi dan adik-adiknya sudah dihantar pulang ke Johor oleh Umar pagi tadi setelah diminta oleh Luqman kerana Luqman risau akan kesihatan uminya.

       "Fitrina datang juga melawat ana.Ditangannya ada sebentuk cincin yang dipakainya.Cantik,..ni mesti......Bertuahnya Ahmad Danial dapat memiliki seorang muslimah solehah iaitu enti,Fitrina,"bisk Luqman di dalam hati.

3 hari kemudian,Luqman telah dibenarkan keluar dari hospital.Keesokan harinya,Luqman telah masuk ke pejabat seperti biasa.

        "Eh..,assalamualaikum Encik Luqman,selamat kembali bekerja.Oh ya..,tadi ada orang datang nak jumpa encik.Tapi dia datang sekejap je.Dia suruh saya sampaikan surat ini kepada encik.Ini..,"kata setiausahanya.

       "Waalaikumsalam..,oh,sama-sama.Surat apa ni?Erm,,takpelah,saya masuk ke pejapat dulu.Nanti tolong hantar fail-fail kerja saya yang dah lama tergendala tu ke pejabat saya ye."

        "Baiklah encik."

Luqman menghempaskan dirinya ke atas kerusi miliknya di dalam pejabat tersebut.Dia segera mengeluarkan isi surat yang baru diterimanya tadi.Di hadapan sampul surat tu tertera namanya dan alamat si pengirim.Dia seperti mengenali alamat tersebut.

        "Surat apa ni,macam kad jemputan kahwin je....haa,betul la,tapi sape yang kahwin,bicaranya sendiri."

Seusai sahaja mengeluarkan isi surat tersebut,dia terkejut.Nama yang tertera di hadapan kad jemputan kahwin tersebut adalah Danial &Masyitah.Ternyata,sangkaannya selama ini betul.Cincin yang dilihatnya 3 hari lalu,yang tersarung di tangan Fitrina adalah cincin tunang.Luqman hanya melihat muka hadapan sahaja,setelah itu,kad tersebut disimpannya.

         "Ya Allah,hambamu ini redha dengan ketentuanMu..Andai dia bukan jodoh yang baik untukku,pertemukanlah hamba dengan yang lebih baik.Mungkin diri ana kurang baik untuk dirinya,"bisiknya.

26/5/2011,majlis perkahwinan antara Danial &Masyitah.

Luqman telah pergi ke rumah Fitrina untuk menyampaikan ucapan tahniah sekaligus menjalankan tanggungjawab sebagai seorang saudara seislam,dengan menghadiri majlis perkahwinan Danial &Masyitah.

        "Assalamualaikum Luqman.Enta bila nak sampai?Ana dengan Zahra dah lama kat sini,tapi batang hidung enta pun tak nampak lagi ni.Jadi datang tak?"

        "Waalaikumsalam,mestilah jadi.Fitrina kan kawan ana juga.Ana dah sampai ni.Cuba enta pusing belakang,ana dah lama lambai enta kat belakang nie,dah lenguh dibuatnya tangan ana."

        "Bertuah punya kawan..Ok..,ok..,ana nampak enta.Marilah,kita jumpa pengantin.Mereka dah nak buat sesi fotografi dah tu."

        "Ambil gambar...,ana kena ke?"

         "Ye la,apalah enta ni.Enta kan kawan dia juga."

Luqman segera ke tempat Umar dan Zahra.Mereka beriringan masuk ke halaman rumah untuk berjumpa pengantin.Zahra berjumpa dengan pengantin perempuan dulu dan Luqman serta Umar berjumpa dengan pengantin lelaki.Sampai sahaja mereka di tempat pengantin lelaki berdiri,Luqman terkejut.

       "Dr.Sufi Danial ke?Ya Allah...,kecilnya dunia.Tak sangka saya boleh jumpa dengan doktor kat sini."

        "Encik Luqman kan.Tak sangka kita boleh berjumpa lagi."

        "Oh ye,tahniah....Semoga perkahwinan doktor berkekalan hingga ke akhir hayat...juga bercinta until jannah..."

        "Terima kasih banyak-banyak Encik Luqman."

        "Tahniah juga daripada ana...Kejap..,kejap..,ana dah tak faham ni.Enta dengan Danial kenal ke?"

         "Lupa pula ana nak perkenalkan dekat doktor,ni kawan ana,namanya Umar.Umar,ni Dr.Sufi Danial.Ana kenal doktor dah lama dah.2 tahun lepas,kan ana pernah cakap dengan enta yang ana balik ke Johor sebab umi ana sakit kan.Dr.Sufi Danial lah yang merawat umi ana."

          "Ohh..,macam tu ceritanya."

          "Umar,ana minta diri sekejap,nak ke tandas.Kat mana tandas?"

          "Ohh..,ok.Erm,tandas kat belakang sana.Tapi jangan lambat sangat eh,lepas ni kita ada sesi fotografi dengan pengantin baru kita ni,...kan doktor."

           "Erm,,,.betul tu.Boleh kita ambil gambar sama-sama."

            "Ok."

Sebelum tiba di tandas,Luqman telah melewati tempat pengantin perempuan sedang melayani rakan-rakannya.Tetapi,Luqman tidak berani memandang ke arah tersebut.Baginya,biarlah yang lepas biarkan berlalu.Seusai sahaja dia di tandas,Umar telah memanggilnya.Kelihatan kedua mempelai telah bersedia untuk mengambil gambar bersama sahabat handai yang hadir.Mereka tidak bersanding tetapi hanya mengambil gambar bersama-sama sahaja.

           "Luqman....,mari sini.Kami nak ambil gambar dah ni,marilah sama-sama dengan ana."

           "Baiklah...."

            "Ya Allah,kuatkanlah hati hambaMu ini...,"bisik Luqman.

Ketika Luqman menuju ke arah Umar,Kedua-dua pengantin membelakanginya.Jadi,Luqman tidak terasa sangat gemuruhnya untuk melihat pengantin perempun,iaitu Masyitah atau yang dipanggilnya adalah Fitrina.Luqman sampai di tempat Umar berdiri,iaitu di hadapan pelamin.Apabila Luqman memusingkan badannya untuk memandang pelamin sekaligus memandang pengantin lelaki dan pengantin perempuan,Luqman terkejut buat kali kedua.Luqman kehairanan,otaknya mula menimbulkan banyak pertanyaan.Kenapa....,kenapa...,kenapa....??


APAKAH YANG DILIHATNYA SEHINGGA MENIMBULKAN BANYAK PERSOALAN DI KOTAK FIKIRANNYA?APAKAH KEJUTAN KEDUA YANG DITERIMANYA SETELAH KEJUTAN PERTAMA YANG DITERIMANYA TADI,IAITU SUAMI KEPADA PENGANTIN PEREMPUAN ADALAH SEORANG YANG DIKENALINYA,DR.SUFI DANIAL......ADAKAH LUQMAN TIDAK MENGETAHUI SESUATU YANG PENTING BUAT DIRINYA...??






"Ya Allah,yang jadi pengantin perempuan tu sape,yg berdiri di sebelah pengantin perempuan tu pula sape?Kenapa mukanya serupa sangat?Umar,enta dengar tak apa yang ana tanya ni?"

    "Ohhh...,enta ni.Tu kan kembar Fitrina,Masyitah namanya."

     "Kejap..,kejap...,ana masih keliru lagi laa..."

     "Apa yang keliru ye Luqman.Nanti ye kalau enta nak berborak dengan ana pun.Ana tahu la yang kita dah lama tak berborak-borak.Kita ambil gambar dulu eh.Pengantin dah lama tunggu tu."

     "Ke situ pula enta nie.Ok..ok,kita bincang kemudian....."

Luqman hanya menuruti sahaja Umar ke arah pelamin.Dia kebingungan.Agaknya selama ini Fitrina ada kembar.Tapi,yang jadi pengantin perempuan tadi siapa?Fitrina ke atau kembarnya?Pening..pening...Selesai sesi penggambaran,mereka pun bersurai.Keesokan harinya,Luqman mengajak Umar ke suatu tempat kerana ingin membincangkan sesuatu yang begitu penting bagi dirinya.

      "Umar,yang jadi pengantin perempuan semalam siapa?Fitrina ke kembarnya?"

       "Kenapa dengan enta ni,enta dapat kan kad jemputannya?Dah tertera nama siapa yang berkahwin.Kan nama Danial dengan Masyitah,iaitu kembar Fitrina."

       "Ya Allah,agaknya yang kahwin semalam kembar Fitrina.Ana pun satu,tak tengok isi dalam kad jemputan itu.Tak tengok nama penuh pengantin.Ana sangkakan Fitrina sebab namanya kan ada Masyitah juga kan.Then,nama kembar Fitrina tu saper?"

         "Itulah enta,lain kali tengok betul-betul kad jemputannya.Jangan sekadar tengok muka hadapan je.Oh ye,nama mereka berdua,yang hujungnya memang sama iaitu Masyitah,tapi Fitrina namanya Nur Fitrina Masyitah dan kembarnya bernama Nur Fitriyah Masyitah.Kami panggilnya Masyitah kerana namanya yang Fitriyah tu hampir sama bunyinya dengan nama Fitrina."

         "Tapi kenapa ana tak pernah nampak Masyitah sebelum ni bersama dengan Fitrina?"

         "Oh..selama ni Masyitah tinggal di Terengganu bersama makcik dan pakciknya.Hal ini kerana dia nak belajar di sana,jadi,Masyitah ambil keputusan nak tinggal di Terengganu sampai dia habis belajar kerana dia tak nak susahkan umi dan abinya.Kenapa enta tanya?Agaknya enta tak tahu ke selama ni yang Fitrina ada kembar?"

          "Of course la ana tak tahu.Enta tak pernah cerita pun.Habis tu,cincin yang Fitrina pakai tu cincin apa?"

          "Hehehe..ana ingatkan enta dah tahu.Sebab enta tak pernah tanya dengan ana.Maaflah ye,benda yang begitu penting ni ana tak pernah beritahu enta.Ohh..,pasal cincin yang Fitrina pakai tu?Enta tak cam ke?Betul ke enta tak cam cincin yang dipakainya?"

           "Ermm..,it's okay.Sekarang ana dah tahu kan.Cincin yang dipakainya tu ana kenal ke?

           "Enta nie,ana tanya soalan dia balas balik dengan soalan...Cuba enta ingatkan balik bentuk cincin tu."

           "Ermm...,kejap.Ana cuba ingatkan.Hah....cincin tu bukan.....tak mungkin Umar."

           "Ye...betul Luqman.Cincin tu adalah cincin yang enta hantar waktu risikan enta yang 2 tahun lalu tu."

           "Ya Allah...,jadi selama ni Fitrina terima ana."

           "Ye Luqman.Dia terima enta.Dah lama dah,hampir 2 tahun dia tunggu enta."

          "Alhamdulillah...tapi kenapa ana tak pernah diberitahu hal ini?"

          "Ana minta maaf,ana pun baru je tahu.Fitrina sengaja tak beritahu tentang hal ini sebab dia khuatir kalau-kalau enta dah ubah fikiran tentang risikan yang enta hantar 2 tahun lalu."

         "Terima kasih enta dah beritahu ana.Tak mungkin ana ubah fikiran ana.Hati ana sentiasa bersedia untuk menerimanya sebagai isteri ana.Ana cintakan dia,kalau diizinkan Allah,insyaallah..cinta until jannah..."

        "Ana beritahu enta pun sebab ana tengok enta ni dah macam confuse semacam dah.Tak mungkin lah ana nak tengok je kawan ana dalam keadaan macam tu je."

       "Kalau macam tu,ana nak hantar risikan ke rumah Fitrina lagi sekali.Enta boleh tolong ana lagi sekali kan?Kalau boleh tunang beberapa bulan je,pastu nikah,boleh?"

       "Insyaallah.,boleh.Ana yakin enta dah fikir sehabis baik dan ini adalah keputusan yang terbaik.Ana akan usahakan."

11/11/2011,perkahwinan Muhammad Nur Luqman &Nur Fitrina Masyitah

Mereka berdua telah selamat diijabkabulkan di Masjid Klang,berhampiran dengan rumah Fitrina.Luqman telah sah menjadi suami kepada Fitrina dengan sekali lafaz sahaja.

         "Alhamdulillah,kita telah selamat diijabkabulkan.Fitrina adalah amanah abang.Abang akan sentiasa berusaha untuk menjadi suami yang soleh dan terbaik."

        "Insyaallah bang.Fitrina juga akan berusaha untuk menjadi isteri yang baik dan solehah untuk abang.Seindah-indah perhiasan dunia adalah wanita solehah."

        "Fitrina nak tahu satu rahsia tak?Dah lama abang simpan,hanya Umar je yang tahu."

        "Apa dia bang?Rahsia abang rahsia Fitrina juga kan."

        "Sebenarnya....sebenarnya abang dah lama sukakan Fitrina.Sejak kali pertama abang terserempak dengan Fitrina kat sekolah dulu.Masa tu Fitrina dengan adik Umar."

       "Ya Allah...dah lama tu bang.Dekat bertahun-tahun dah.Kenapa abang tak pernah beritahu Fitrina?"

       "Abang malu...Lagi pun,masa tu Fitrina baru masuk kat sekolah SMAK tu.Pastu,tak lama tu,Fitrina pindah.Melepas abang...hehehehe....Abang gurau je."

       "Apalah abang ni.Untuk pengetahuan abang,Fitrina juga sama macam abang."

       "Maksud Fitrina,Fitrina suka kat abang juga pun masa kali pertama kita terserempak kat sekolah ke...?Macam mana boleh sama pula masanya tu.Pelik...pelik..."

        "Apa yang nak dipelikkannya bang,dah jodoh.Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang."

         "Abang kesian kat Fitrina,terpaksa tunggu abang selama 2 tahun.... abang terlantar kat hospital,Fitrina setia tunggu abang."

        "Abang lagi lama setia menunggu jawapan Fitrina,yang sejak dari sekolah menengah lagi,ini kan 2 tahun untuk Fitrina tunggu.Fitrina sanggup tunggu abang."

        "Fitrina tahu tak,masa kali pertama Fitrina lawat abang kat Hospita Melaka dulu,abang terkejut sangat tengok jari manis Fitrina tersarung dengan sebentuk cincin.Ternyata cincin tu cincin daripada risikan abang yang dulu.Abang tak ingat langsung masa tu.Nasib baik Umar suruh abang imbas kembali,bagaimana bentuk cincin yang Fitrina pakai dengan cincin yang abang gunakan untuk merisik Fitrina dulu,rupanya sama.Betapa bersyukurnya abang kepada Allah setelah mendengar berita tu daripada Umar.Tak sangka Fitrina sudi menerima abang yang serba kekurangan ini."

         "Alhamdulillah bang.Sebagai manusia,tiada siapa yang sempurna.Sebab tu kita disuruh untuk hidup berpasangan,agar saling melengkapi,kan bang.Fitrina juga ucapkan terima kasih kepada abang kerana sudi menerima Fitrina sebagai isteri abang."

         "Cinta itu milik Allah.Jadi,cinta Allah yang paling utama dan paling kita perlukan dalam hidup kita.Abang sayangkan Fitrina kerana Allah."

         "Fitrina juga bang.Fitrina sayang abang kerana Allah."

         "Ada lagi satu masalah ni.Macam mana abang nak bezakan antara Fitrina dengan Masyitah kalau kita sekeluarga berkumpul?Muka Fitrina dengannya serupa sangat.Dari segi pakaian pun sama,dua-dua pakai tudung labuh.Pening abang."

         "Itu senang je bang.Abang dengar kata hati abang.Fitrina yakin,abang pasti boleh bezakan.Lagipun,abang lebih mengenali Fitrina kan."

           "Betul juga cakap Fitrina.Insyaallah,abang cuba.Fitrina bantu abang ye."

            "Pastilah boleh bang."

Mereka berdua hidup bahagia.Umar dan Zahra telah mendapat cahaya mata pada 13/11/2011,dua hari setelah Luqman dan Fitrina diijabkabulkan.Permata mereka telah diberi nama dengan nama Muhammad Fairuz Farha.Masyitah,kembar Fitrina telah mengikut suaminya,Dr.Danial menetap di Johor,kerana Dr.Danial bekerja di Hospital Sultanah Amianh,Johor Bahru,Umar dan Zahra masih menetap di Klang manakala Fitrina telah menetap di rumah kepunyaan Luqman yang terdapat di Klang.Fitrina telah bekerja sebagai seorang ustazah di Sekolah Agama Klang.Kini dan selamanya,insyaallah,mereka hidup bahagia hingga akhir hayat.

                                                                  ........  TAMAT.......

KISAH INI ANA KHUSUSKAN BUAT SAUDARA KEMBAR ANA,SYAZWANA,SEMOGA KISAH INI MENARIK UNTUKNYA BACA.
TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK ANA UCAPKAN KEPADA RAKAN-RAKAN ANA YANG SUDI MEMBACA CERITA ANA,JASA ANTUM SEMUA AMAT ANA HARGAI.TERIMA KASIH JUGA KEPADA FAIRUZ FATIN KERANA SUDI MENGONGSIKAN GAMBAR DI BAWAH INI, DENGAN ANA..BEGITU CANTIK LAKARANNYA.
SEKIRANYA ADA SILAP DAN SALAH,TERKASAR BAHASA,ANA MOHON MAAF.SILA TEGUR ANDAINYA ANA SALAH.
UKHUWAHFISABILILLAH ABADAN-ABADAN....=)












 direka cipta oleh nur syazwani iaitu kembar saya.Azwani Wani
.ini pun saya c0py paste senyap2 dari fb dia..dia tak tahu pun, ,jangan mara r,
SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN,JANGAN SAMPAI NASI DAH JADI BUBUR,INGAT SEBELUM TERKENA,